Gezondheid en wellness : een groei in vorm

 

“De Apple Watch heeft wereldwijd miljoenen mensen geholpen om in contact te blijven, actiever te zijn en iedere dag gezonder te leven”, riep Apple CEO Tim Cook trots toen hij in september 2018 de nieuwe producten van zijn onderneming bekendmaakte.

 

Zoveel aandacht voor de smartwatches van Apple verbaast u misschien, want daar verdient deze onderneming niet zoveel aan. Mobiele telefoons zijn bij Apple goed voor meer dan 60% van de omzet, gevolgd door laptops en iPads (17%) en diensten zoals iTunes, de App Store en iCloud (12%).

 

Toch besteedt de topman van één van ‘s werelds hoogst gewaardeerde ondernemingen enorm veel aandacht aan een gadget uit het kleinste ondernemingssegment “overige producten” dat minder dan 7% van de omzet voor zijn rekening neemt. Ziet Cook soms iets in dit digitale uurwerk dat de rest van ons niet ziet?

 

De Apple Watch werd in 2015 gelanceerd en vormde het eerste volledig nieuwe product van de onderneming na de dood van oprichter Steve Jobs. Maar het werkelijke verhaal begon veel eerder, ergens halverwege de jaren 1970.

Dat was het moment dat de wereld “dik” begon te worden.

 

Vanaf 1975 is het aantal obesitaspatiënten wereldwijd verdrievoudigd. Vandaag zijn 650 miljoen volwassenen zwaarlijvig en hebben nog eens 1,8 miljard 18-plussers overgewicht – waaronder 68% van de volwassenen in de VS, het “dikste” land binnen de rijkelandenclub van de OESO. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft zelfs een speciaal woord voor deze internationale epidemie bedacht: “globesity”.

 

 

Toen Cook de eerste Apple Watch op de markt bracht, was de gunstige invloed op de gezondheid bijzaak. De tijden zijn echter veranderd. Vandaag is de boodschap op de smartwatchpagina van de Apple-website luid en duidelijk: “All new. For a better you”.

 

Toen de Apple Watch Serie 4 in september gelanceerd werd, omschreef Chief Operating Officer Jeff Williams deze nieuwe smartwatch als “een intelligente beschermer van uw gezondheid”. Deze nieuwe versie heeft valdetectie: wanneer de drager zwaar ten val komt, geeft de Apple Watch via een ingebouwde SOS-functie de locatie door aan de hulpdiensten.

 

 

De Serie 4 kan ook elektrocardiogrammen (ECG’s) maken (en die informatie met een dokter delen). Het is het eerste ECG-product dat direct aan de consument wordt aangeboden. “Met realtime informatie over iemands hart kan op een heel andere wijze geneeskunde worden uitgeoefend,” zegt Ivor J. Benjamin, voorzitter van de American Heart Association. De mogelijkheden om direct op aanvraag toegang te krijgen tot gegevens over iemands gezondheid noemt hij baanbrekend.

Apple is geen pionier op het gebied van draagbare medische hulpmiddelen, een markt die in 2022 naar verwachting een omvang van USD 14 miljard zal hebben, tegenover USD 6 miljard in 2017. Toch is Apple marktleider in het segment van de medische smartwatches met een wereldwijd marktaandeel van 17%, ver voor FitBit, de activity tracker met een marktaandeel van 9,5% die in 2007 werd gelanceerd.

 

Ironisch genoeg vinden we de grootste markt voor medische smartwatches in de Verenigde Staten, waar 25% van de volwassenen er minstens één bezit.

 

Er zijn talloze andere nichespelers die draagbare medische hulpmiddelen aanbieden, onder meer voor mensen met astma, rugpijn of maagzweren. Het Amerikaanse iSono Health heeft zelfs een “slimme bh” ontwikkeld die de eerste tekenen van borstkanker evalueert en aan de dokter kan doorgeven.

Een gezondere levensstijl

In deze nieuwe wereld van hightech gezondheidsbewustzijn is de consumentenvraag vooral afkomstig van millennials. Deze leeftijdsgroep tussen 18 en 34 jaar is bereid om geld uit te geven aan een gezondere levensstijl, maar wat misschien nog wel belangrijker is: millennials willen ook graag een snapshot van die levensstijl op de sociale media delen (dit verklaart overigens ook voor een belangrijk deel waarom Amazon bereid was om USD 13,7 miljard  neer  te tellen voor Whole Foods, een biologische supermarkt).

 

Deze trend is vooral zichtbaar in de opkomende markten, waar millennials de belangrijkste motor van een gezondere levensstijl zijn. In landen zoals Brazilië, China en Mexico – waar de prijs van vers fruit en groenten snel stijgt, maar die van bewerkte voedingsmiddelen daalt – bestellen millennials toch het liefst een avocadotoast om te laten zien dat zij bij de wereldwijde elite horen.

 

De bevolkingsgroep die genoeg verdient om in gezondheid en wellness te kunnen investeren, groeit ondertussen snel: wereldwijd gaan iedere seconde vijf mensen tot de middenklasse behoren en ontsnapt er één aan de extreme armoede.

 

Voor leden van de nieuwe middenklasse heeft vers fruitsap veel meer cachet dan een flesje Coca-Cola. Overheden zoeken wegen om dergelijke trends via belastingmaatregelen aan te moedigen: zo wist de Amerikaanse staat Californië de consumptie van suikerhoudende dranken met bijna 10% te verlagen door de invoering van een belasting op frisdranken.

 

Frisdrankenproducenten hebben dat natuurlijk ook in de gaten en richten hun pijlen op gezondere varianten. Zo heeft Coca-Cola onlangs kleinere rivalen overgenomen die gespecialiseerd zijn in vitaminewater, kokoswater en thee. Consumenten reageren over het algemeen positief op dergelijke initiatieven. En dat geldt ook voor de beleggers, die er steeds meer op gaan letten of ondernemingen rekening houden met de ESG-indicatoren (milieu, maatschappij en goed bestuur).

 

“De markt van de draagbare medische hulpmiddelen zou tegen 2022 meer dan 14 miljard dollar moeten bedragen." 

De balans tussen werk en privéleven

Vooral voor millennials geldt dat zij wellness ook meten aan de hand van de balans tussen werk en privéleven.

 

In een wereld die steeds meer gedomineerd wordt door digitalisering, verwacht de Duitse futurist Bernd Thomsen dat mensen in 2050 gemiddeld nog maar 3 uur per dag zullen werken. Volgens hem zullen we de extra vrije tijd dan besteden aan maatschappelijke activiteiten en sporten.

 

De toekomstige generaties zullen niet alleen korter op kantoor zitten, maar ook eerder met pensioen gaan. De Europese Commissie voorspelt dat Europeanen in 2060 zo’n derde van hun leven gepensioneerd zullen zijn, i.e. vier jaar langer dan vandaag het geval is.

 

Een groter gezondheidsbewustzijn en meer vrije tijd zijn ontwikkelingen die een enorme commerciële impact hebben. Volgens Goldman Sachs leidt deze perspectiefwijziging van een nieuwe generatie op het gebied van gezondheid en wellness nu al tot veranderingen in de uitgaven aan sportkleding, voeding, dranken en tabaksproducten.

Nu millennials dagelijks aan hun gezondheid denken, wakkert de ritualisering van wellness een gezonde levensstijl aan die ook in de volkscultuur duidelijk zichtbaar wordt. De gevolgen zijn verreikend. Consumenten steken meer geld in producten en diensten waarmee zij dagelijks aan een gezonde levensstijl kunnen werken.

 

De voornaamste sectoren die hiervan profiteren zijn sport, voeding & dranken en informatietechnologie (IT): van hardware tot software, inclusief gegevensverwerking. En nog directer zullen spelers uit de farmacie, gezondheidszorg en medtechsector kunnen profiteren van de zogenaamde “datafication”. Merrill Lynch schat dat persoonlijke gezondheidszorg alleen al een wereldwijde markt van USD 10.000 miljard kan worden, inclusief de positieve impact op gezondheid, levensverwachting, productiviteit en levenskwaliteit.

 

Volgens berekeningen van McKinsey voor de Verenigde Staten – waar in 2024 naar verwachting 20% van het bbp aan gezondheidszorg zal worden gespendeerd – kan datafication jaarlijkse besparingen van minstens USD 600 per persoon per jaar, ofwel 1-2% van het bbp opleveren.

Ondertussen is de “techceleration”, de versnelde integratie van technologie in ons dagelijks leven, nog maar net begonnen. Volgens onderzoeksbureau IDC zullen wij in 2025 iedere 18 seconden met aan het internet gekoppelde apparaten communiceren – ofwel zo’n 4.800 keer per dag.

 

Het aanmaken en opslaan van gegevens gaat dus exploderen. Momenteel is volgens Merrill Lynch slechts 0,5-1% van alle gegevens ooit geanalyseerd en gebruikt, maar dit percentage zal pijlsnel stijgen naar 37% in 2025.

 

Binnenkort wordt de 5G-standaard voor mobiele communicatie geïntroduceerd die 10-20 keer sneller is dan de huidige 4G-standaard. Deze ontwikkeling is essentieel om de enorme schat aan gegevens te verwerken en te gebruiken, bijvoorbeeld voor de technologieën van de volgende generatie, zoals de autonome voertuigen.

 

In de gezondheidszorg kan 5G volgens HIS Global een markt van USD 1.000 miljard aan diensten creëren als deze standaard de basis vormt voor de ontwikkeling van 24  uurs-connectiviteit en –sensoren. Deze ontwikkeling bouwt voort op de gegevensregistratie op het gebied van gezondheid en wellness die al exponentieel gestegen is dankzij het gebruik van smartphones en andere draagbare digitale toestellen.

 

Terwijl onze persoonlijke gegevens probleemloos onophoudelijk over de hele wereld van het ene apparaat naar het andere verzonden worden, neemt de bezorgdheid over onze privacyrechten toe. Of privacy in de toekomst nog wel bestaat, is de vraag.

Wenst u onze wereldwijde beleggingsvooruitzichten voor 2019 te ontdekken? Download onze brochure "Wereldwijde beleggingsvooruitzichten 2019" en ontdek onze prognoses.

Wenst u meer informatie? Aarzel niet om dit met uw private banker te bespreken of om ons te contacteren.

 

 

Dit document werd opgesteld door KBL European Private Bankers en Puilaetco Dewaay Private Bankers NV, Herrmann-Debrouxlaan 46, 1160 Brussel. De informatie in dit document is bestemd voor exclusief gebruik door de bestemmeling(en) en mag in geen geval gekopieerd, doorgegeven of verdeeld worden zonder de voorafgaande toestemming van Puilaetco Dewaay Private Bankers NV. De inhoud ervan en de uitgedrukte standpunten zijn die van het Group Asset Allocation Committee (GAAC) van KBL epb op 1 december 2018 en kunnen worden gewijzigd. De informatie in dit document werd verkregen van betrouwbaar geachte bronnen, maar het is echter onmogelijk om de nauwkeurigheid of de volledigheid ervan te garanderen. De uitgedrukte meningen kunnen op elk ogenblik zonder kennisgeving worden gewijzigd en kunnen verschillen van andere standpunten uitgedrukt in andere documenten (met inbegrip van analyses gepubliceerd door KBL European Private Bankers of haar dochtermaatschappijen. Wij hebben geen rekening gehouden met de persoonlijke situatie, noch met de beleggingsdoelstellingen en de financiële situatie van de bestemmeling(en) en het document mag niet worden beschouwd als beleggings-, juridisch of fiscaal advies. Bijgevolg raden wij de cliënten ten zeerste aan om hun adviseurs te contacteren alvorens een beleggingsbeslissing te nemen op basis van de informatie in dit document. Het document is geen, en mag niet worden beschouwd als, aanbod of verzoek tot aan- of verkoop.