Kobalt is onmisbaar voor de productie van de batterijen van schone voertuigen. De toename van de koperprijs (+28% sinds januari laatstleden) is te wijten aan het feit dat er voor de productie van elektrische wagens 3 keer meer koper nodig is dan voor de productie van traditionele wagens. Aangezien de meeste grote steden besloten hebben om benzinewagens binnen enkele jaren te weren, hebben de marktanalisten hun rekenmachines ter hand genomen. Sommigen menen dat als alle wagens in omloop elektrisch zouden zijn, de kobaltproductie met 1980% zou moeten stijgen en die van lithium met 2980%. Deze cijfers doen de beleggers duizelen. Het aandeel van een mijnbouwgroep zoals Glencore (de grootste kobaltproducent ter wereld) is sinds het begin van het jaar met 40% gestegen, terwijl zijn koers in 2015 fors gedaald was. Uiteraard verwacht men niet dat deze euforie eeuwig zal duren, al was het maar omdat de kobaltproductie in de Democratische Republiek Congo geconcentreerd is. Voor de politieke stabiliteit zijn er inderdaad betere plaatsen. Maar de markten letten er niet zo erg op, momenteel althans.