In de Verenigde Staten weten de economen dat met de presidentsverkiezingen van 2020 in het vooruitzicht, de polemiek over de Chinese ambities voorlopig niet zal stoppen. Noch de democraten, noch de republikeinen willen dat China de Verenigde Staten in de loop van de komende jaren verdringt.
Kortom, de handelsspanningen zijn nog niet van de baan, zelfs als Peking en Washington een akkoord bereiken. Om die reden heeft Schroders een studie uitgevoerd over de sectoren die het meest worden blootgesteld aan de risico’s van een handelsoorlog.
Zonder in detail te treden over de gebruikte methodologie, blijkt hieruit dat de twee sectoren met de grootste blootstelling de huishoudproducten en de online verkoop zijn, vóór de verpakkingen en de levenswetenschappen.
De studie toont eveneens aan dat zeer strategische sectoren zoals ruimtevaart en defensie verre van immuun zijn voor een handelsoorlog.
De studie van Schroders wordt bovendien gestaafd door de openbare boodschappen van de CEO’s. Volgens een onderzoek van de onderneming Alphasense hebben meer dan 220 Amerikaanse beursgenoteerde bedrijven de handelsoorlog tussen september en november 2018 in hun resultaten aangehaald, ten opzichte van 150 bedrijven tussen juli en september. Slechts 50 bedrijven hebben dit probleem vermeld tussen maart en juni 2018.
Een dergelijke tendens is het teken dat de handelsoorlog en de Brexit twee zwaarden van Damocles zijn die boven de markten hangen.