Visa: “Everywhere you want to be”

De geschiedenis van Visa gaat terug tot in 1958, toen Bank of America in Californië een kredietdienst lanceerde met de BankAmericard. Om de verspreiding ervan in de Verenigde Staten te versnellen, werden er licenties aan banken toegekend om deze kaart te gebruiken. Enkele jaren later, in de jaren 1960, maakte een nieuwe concurrerende kaart, de Master Charge (vandaag MasterCard) haar opwachting.

Van BankAmericard tot Visa

In 1977 werd de naam Visa definitief toegekend aan BankAmericard. Nadien werden alle activiteiten van Visa, behalve die van Visa Europe (autonoom bedrijf), gegroepeerd in één entiteit genaamd Visa Incorporated (Inc.), vóór haar beursintroductie (NYSE) in 2008. Het is pas in juni laatstleden dat er een akkoord gefinaliseerd werd betreffende de overname van Visa Europe door Visa Inc., dat 16,5 miljard euro upfront betaald heeft. Er werd overeengekomen dat een bijkomend bedrag van 4,7 miljard zal worden gestort indien de commerciële performancedoelstellingen in de komende vier jaar worden bereikt. Door de integratie van de franchise in Europa wordt Visa Inc. het grootste wereldnetwerk van debet/creditkaarten dat profiteert van de structurele tendens van beveiligde elektronische betalingen als alternatief voor cash.

Een dominante speler

Visa Inc. is een financiële dienstenleverancier die elektronische betalingen en transacties vergemakkelijkt via prepaid debet- en creditkaarten, aangeboden onder licentie door financiële instellingen die het Visa-logo afficheren. De diensten van Visa laten toe om respectievelijk een goedkeuring, verrekening en afwikkeling van elektronische betaaltransacties toe te kennen. Visa wordt vergoed door middel van de kosten die ze aan haar klanten aanrekent (de kaartuitgevers die haar logo afficheren en de handelaars die haar kaart aanvaarden) op basis van het aantal en het volume van de transacties die via haar beveiligd systeem VisaNet worden uitgevoerd. In termen van marktaandeel is Visa veruit de dominante speler. Weinig concurrenten kunnen immers met het bedrijf in competitie treden wat betreft investeringen in technologie, veiligheid en merkimago.

Net zoals elke dominante activiteit, moet Visa het hoofd bieden aan een verhoogde druk ingevolge de regelgeving en, af en toe, naar aanleiding van commerciële geschillen. De complexiteit van de verschillende regelgevende regimes op wereldvlak vormt een grote barrière voor elke potentiële concurrent die zich in de sector wil lanceren.

Een bestendige groeidynamiek

De strategie van Visa Inc. bestaat erin om haar hoofdactiviteit, i.e. betalingen, uit te breiden naar nieuwe segmenten (risicobeheer, getrouwheidsdiensten, diensten met toegevoegde waarde met betrekking tot haar databank, …). Haar metier wordt gekenmerkt door een stroom van recurrente inkomsten (fee-based), hoge operationele marges en een belangrijk cashflowgenerering. De vooruitzichten voor Visa Inc. zijn, volgens ons, nog gunstig. De groeidynamiek zou bestendig moeten blijven ingevolge de integratie van Visa Europe die een potentieel biedt om synergieën (inkomsten/kosten) te realiseren, de verhoging van de aangerekende kosten op debetkaarten (USA) in 2017 en de bijdrage van enkele recente notoire commerciële successen (Costco, Fidelity, USAA). De belangrijkste risico’s bestaan in een significante vertraging van de consumptie-uitgaven, een kleiner grensoverschrijdend volume en een ongunstige verandering van de wetgeving. Wij hebben vertrouwen in het potentieel van het aandeel Visa om een koersdoel van 104 dollar te bereiken.