FLARIS LAR 1: een jet zo licht als een ULM

Een gewaagd industrieel project

Zes jaar onderzoek en ontwikkeling en acht exclusieve patenten waren er nodig vóór het Poolse bedrijf Metal-Master de laatste hand kon leggen aan dit vliegtuig met vijf zitplaatsen dat even wendbaar is als een zweefvliegtuig, maar wel de actieradius van een jet heeft. Het biedt een pragmatisch antwoord op een hedendaagse problematiek, met name de overvolle wegen, aldus Rafal Ladzinski, de CEO van Metal-Master, die belangrijke zakenlui een toegankelijk vervoermiddel door de lucht wil aanreiken.

Omringd door specialisten, onder wie de Poolse ingenieur Andrzej Frydrychiewicz die ook het PZL 130 Orlik lesvliegtuig ontwierp, bedacht Rafal Ladzinski, bouwend op zijn lange ervaring in de autosector, een bijzondere en grensverleggende jet.

 

Een innoverend prototype

De druppelvormige romp uit één stuk en de verwijderbare vleugels in koolstofvezel met hogere uiteinden garanderen optimale aerodynamische kwaliteiten, waardoor het verbruik beperkt blijft, terwijl het U-vormige kielvlak de stabiliteit garandeert. Andere troeven zijn de Garmin G600 cockpit, waardoor ook een amateurpiloot het toestel kan besturen.

Dankzij de beperkte startmassa (er werd gekozen voor een cockpit die ontworpen is als de cabine van een auto) kan de Flaris opstijgen en landen op de kleinste luchthavens en zelfs op graspistes, teneinde zo dicht mogelijk in de buurt te komen van de eindbestemming van de passagiers. Om deze manoeuvres mogelijk te maken, werd het landingsgestel versterkt dat aangedreven wordt door een elektrohydraulisch (rem)systeem. Bijna zoals een ULM kan de jet gemakkelijk gedemonteerd worden om op een aanhangwagen tot aan zijn garage of de volgende opstijgsite te worden vervoerd. De plaatsing van het landingsgestel en de brandstoftank in de romp, alsook het vleugelsysteem maken dit veel gemakkelijker.

Wat de veiligheid betreft, is de jet uitgerust met een Beringer remsysteem met ABS en net zoals alle nieuwe lichte toestellen is hij standaard voorzien van een parachute in de neus van het vliegtuig.

 

De ene motor vervangt de andere

Tussen het ontwerp en de lancering op de markt moest de Flaris Lar 1 eerst door de strenge controles van de Amerikaanse, Poolse en Europese overheid geraken. Dit sterk gereglementeerde traject bepaalde de timing en er werd vertraging opgelopen. Sinds de eerste voorstelling op het Salon van Le Bourget in 2013 heeft de kleine Flaris Lar 1 wel meerdere essentiële kapen gerond. Hij werd uitgerust met een uitzonderlijke motor, de Williams FJ33-5A, die de oorspronkelijk voorziene Pratt & Whitney PW615F vervangt. Deze turbofan motor die door het Amerikaanse bedrijf ontwikkeld werd op basis van zijn FJ44, is de meest performante op de markt, met een gewicht van 130 kg voor een statische trekkracht van 8,5 kN. De FJ33-5A, waarmee ook de Cirrus Vision (de rechtstreekse concurrent van de Flaris) uitgerust is, kreeg in juni in de Verenigde Staten het Part 33-certificaat van de FAA (Federal Aviation Administration). De laatste aanpassingen aan de cockpit van de Flaris Lar 1 werden succesvol uitgevoerd, zoals vorige zomer bleek uit de tests die gebeurden in de nieuwe ateliers van Metal-Master in Podgórzyn in Neder-Silezië.

Een reeks lopende tests

In afwachting van de goedkeuring door de CAA (Civil Aviation Authority of the Republic of Poland) voor de tests in de lucht en op de grond, de keuze van een luchthaven in Polen waar die kunnen plaatsvinden en een precieze planning, zijn er andere tests in het laboratorium aan de gang. Eind oktober werd de weerstand van de verbinding tussen de vleugels en de romp gevalideerd. In december 2016 wordt dan weer de drukregeling in de cockpit onderzocht. Als al deze tests eenmaal uitgevoerd zijn, moet het toestel nog de certificeringen van het EASA (het Europese agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart) verkrijgen, gevolgd door die van het FAA (het Amerikaanse federale luchtvaartagentschap).

Toekomstige kopers van de Flaris Lar 1 zullen dus nog even geduld moeten oefenen voor ze in hun mini-jet kunnen stappen!

 

Startgewicht: ongeveer 1.500 kg (dus 50% minder dan de concurrentie)

Lift/drag ratio equivalent met die van een zweefvliegtuig: 18

Minimumafstand voor landen en opstijgen: 250 m graspiste

Maximumsnelheid: 730 km/u

Actieradius: 3.200 km (met één enkele passagier) tot 2.200 km (met 4 passagiers en bagage)

Prijs: twee miljoen euro