Thierry Smets: de digitalisering en de financiƫle wereld

Puilaetco Dewaay behoort tot de top drie van de private banken in België. Welke trends tekenen zich momenteel af binnen uw sector?

We hebben nog niet vaak een situatie gekend waarin de uitdagingen zo talrijk en gevarieerd waren als vandaag. Bovendien zijn sommige uitdagingen die conjunctureel waren, bijna structureel geworden. Dan denk ik bijvoorbeeld aan de negatieve rentevoeten. We betreden onbekende paden, zonder dat we echt weten hoelang het zal duren. Bovendien zijn er gevolgen voor onze hele business.

Cash levert een negatief rendement op, obligaties ook. Enkel aandelen kunnen nog inkomsten genereren. Door deze situatie zijn we bij Puilaetco Dewaay verplicht om uit te zoeken hoe we deze veranderingen het best in onze evolutie integreren. Eén van de pistes is de zoektocht naar alternatieve activaklassen, waarbij we rekening houden met het risicoprofiel van de cliënt.

 Dan zijn er nog de regels – bijvoorbeeld MiFID II, de richtlijn die naar alle verwachting op 1 januari 2018 van kracht zal worden. Die zetten zowel onze kosten als onze inkomsten onder druk. Daarom moeten we nadenken over de manier waarop we ons vak uitoefenen en nieuwe inkomstenbronnen zoeken.

Een kwalitatief hoogstaande service verlenen tegen een aangepaste kostprijs moet onze eerste doelstelling blijven. In een sector als de onze moet de toegevoegde waarde voortvloeien uit de bevoorrechte en gepersonaliseerde relatie tussen de cliënt en zijn private banker. We onderhouden one-to-one relaties en in dat opzicht is het minder evident om de kosten te verlagen dan in een productiebusiness. Het is dan ook niet onmogelijk dat er in de toekomst nog consolidaties zullen volgen.

 

Hoe zit het met de digitalisering? Hoe verandert ze de disciplines in de bankwereld en de manier waarop er met de cliënten gecommuniceerd wordt?

De digitalisering is een tool die ons in staat zal stellen om de cliëntenervaring te verbeteren en tegelijkertijd de kosten te optimaliseren. Onze cliënten hebben de digitalisering al in hun dagelijkse leven geïntegreerd en er is enorm veel interactie van administratieve aard met hen. De digitale tools kunnen ons helpen om deze administratieve formaliteiten te vergemakkelijken voor de klanten en minder duur te maken voor de bank.

Reeds verschillende jaren bieden we een tablet-app waarmee de cliënt zijn volledige cliëntenportefeuille kan raadplegen. Wij waren één van de eerste private banken die deze dienst aanboden. Vandaag koesteren we verdere ambities die kaderen in ons volgende strategische plan.

 

Wat vindt u van de FinTech? Worden deze innoverende start-ups de nieuwe spelers inzake private banking?

FinTech staat voor een hele reeks prestaties. In de eerste plaats gaat het om start-ups die financiën en technologie met elkaar verbinden om een meer geautomatiseerde financiële service aan te bieden. Een groot deel van de diensten die deze bedrijven beogen, heeft maar weinig te maken met de wereld van de private banking. Er is echter een uitzondering: het portefeuillebeheer aan de hand van algoritmen belangt ons wel onmiddellijk aan. We verlenen dezelfde dienst in een private bank, maar zonder de robotica. Of ons dat treft? Het is een trend die we in elk geval niet kunnen negeren.

 

Zijn de online beheerplatformen goed vertegenwoordigd in België?

Dit systeem ontwikkelt zich vooral in de Angelsaksische landen, iets minder op het Europese vasteland. Toch zijn er in België al enkele interessante initiatieven ontstaan en die volgen we op de voet. Deze bedrijven leveren een meer gestandaardiseerde service die geschikt is voor cliënten met een kleinere behoefte aan personalisering. Ik ben ervan overtuigd dat dit soort geïnformatiseerd beheer complementair is aan onze activiteit en we onderzoeken hoe we dit nieuwe verschijnsel concreet in onze strategie kunnen integreren.

 

Welke waarden streeft u na voor de toekomst van Puilaetco Dewaay, in het licht van al deze diepgaande veranderingen?

Gezien de exponentiële snelheid van de veranderingen in onze sector ben ik ervan overtuigd dat een bank als Puilateco Dewaay haar specificiteit moet behouden. Dat geldt bijvoorbeeld voor de bevoorrechte relatie die ze met haar cliënten onderhoudt. We willen onze ziel niet verliezen en willen deze personalisering in stand houden. Tegelijkertijd willen we de kosten onder controle houden. Onze uitdaging: een dienstverlening met toegevoegde waarde garanderen, waarbij we rekening houden met de behoeften van elke cliënt. Om dat te kunnen verwezenlijken, hebben we behoefte aan een ultraperformante basis, wat onze wens om mee te zijn met de digitalisering, nog sterker motiveert.

 

Puilaetco Dewaay past haar merkimago aan en pakt uit met een nieuw logo. Op welke manier weerspiegelt deze nieuwe communicatie de richting die u wil uitgaan?

We wilden een merkidentiteit creëren die onze uitdagingen voor de toekomst weerspiegelt, meer bepaald de verankering in de wereld van de digitalisering. Daarom kwamen we tot de slogan ’Innovation through tradition’. Een goed evenwicht behouden tussen innovatie en traditie vormt de kern van de waarden van Puilaetco Dewaay. In deze nieuwe richting vinden we het ook zeer belangrijk om rekening te houden met de demografische evolutie van onze cliënten, des te meer omdat we op de eerste lijn zitten op het vlak van vermogensoverdracht en successieplanning. We gaan steeds meer in contact komen met een generatie van jongere mensen die in een digitale wereld opgegroeid zijn. Met die tweede en derde generatie van cliënten zullen we een vertrouwensrelatie moeten opbouwen. Zij koesteren andere verwachtingen dan hun ouders of grootouders.