Zijn ambitie? Individueel kwaliteitsvervoer aanbieden dat comfort, service en ecologische verantwoordelijkheid combineert. Een mooi initiatief waaruit blijkt dat ondernemerschap en duurzame ontwikkeling hand in hand kunnen gaan. Sinds twee en een half jaar stelt Tesla Experience Tesla-wagens met chauffeur ter beschikking van zijn klanten, voor alle soorten professionele of privéverplaatsingen, pendeldiensten, transfers of limousineservice. De jonge familie-kmo richt zich tot een gevarieerd cliënteel: kaderleden, bedrijfsleiders, particulieren, gezinnen, toeristen, … Kortom, passagiers die een gepersonaliseerde en comfortabele service verwachten, maar tegelijkertijd aandacht willen besteden aan het milieu.
Omdat hij een passie koestert voor transport, begint Thomas Toussaint zijn carrière als buschauffeur. Daarna werkt hij als chauffeur van school- en reisbussen. Na zeven jaar in de sector van het collectief transport, een periode waarin hij zijn interesse voor dienstverlening ontdekt, wil hij een gezin stichten en zich settelen in Luik, de stad waar hij vandaan komt.
Ik ben een autoliefhebber en als merk sprak Tesla me enorm aan”, vertelt de medeoprichter van Tesla Experience. “In die tijd en ook vandaag nog is dat het enige merk dat erin slaagt om de kilometerbeperkingen van de elektrische mobiliteit te verleggen. Zijn voertuigen kunnen prat gaan op een grotere autonomie. Bovendien heeft het merk Tesla ‘superopladers’ ingevoerd, waardoor de wagens snel (20 minuten oplaadtijd voor 200 km) en gratis kunnen worden opgeladen.”
Die snelle oplaadmogelijkheid komt Thomas Toussaint goed uit. Aangezien de autonomie geen probleem meer is, wordt het mogelijk om een 100% elektrische individuele vervoerdienst aan te bieden. Zo kan hij zijn passie voor vervoer en zijn interesse voor duurzame ontwikkeling combineren.
Door voor dit soort auto’s te kiezen, wil Tesla Experience een actieve rol spelen in de ontwikkeling en de promotie van de groene mobiliteit in België.
We zijn het eerste bedrijf voor personenvervoer dat gekozen heeft voor 100% elektrische wagens. Er zijn maar weinig concurrerende bedrijven die vandaag mikken op een fleet van elektrische wagens. Dat is een verkeerde inschatting. Als je veel rijdt, is 100% elektrisch interessant. De levensduur van de wagens is veel langer. En per 100.000 km bespaar je 10.000 euro.”
Uiteraard ligt het grootste argument voor deze wagens in hun ecologische kwaliteiten die nog zwaarder doorwegen dan hun economische voordelen. Vandaag heeft de productie van de batterijen nog wel een impact op het milieu, maar zodra die impact opgevangen zal zijn, zal de ecologische voetafdruk van de elektrische auto’s beduidend kleiner zijn. En dan is er nog de evolutie naar de laders die op hernieuwbare energie werken, zoals het geval is op de zetel van Tesla Experience.
In twee en een half jaar hebben onze twee wagens 200.000 km afgelegd en we hebben minder dan 10 euro aan brandstof uitgegeven”.
De wagens zijn veilig en comfortabel. Ze kunnen prat gaan op een tot dusver ongeëvenaarde reële autonomie: ongeveer 400 km, wat twee keer meer is dan de gemiddelde elektrische auto’s die vandaag op de markt zijn. Maar de veilige Tesla scoort ook hoog wat rijplezier betreft: geluidsengineering, 17 inches touchscreen, mobiele verbindingsmogelijkheden… in alle stilte, dankzij de krachtige en geluidloze motor. Naast zijn ecologische voordelen biedt de wagen de klanten aan boord nog vele andere voordelen: veel comfort, soepele versnellingen en remmen, geen lawaai en geen trillingen. Dat is bijzonder belangrijk voor professionele klanten. Bij onze activiteit heeft het feit dat we 100% elektrisch rijden enkel voordelen. En de dingen evolueren nog: meer autonomie, snellere oplading die steeds meer via hernieuwbare energie kan worden bevoorraad”, vervolgt Thomas Toussaint.
Tesla Experience biedt drie soorten diensten aan. Transfers en pendeldiensten (van en naar de luchthaven van Brussel, Charleroi, Luik, Rijsel, Düsseldorf, Luxemburg, Amsterdam, Parijs,…) vertegenwoordigen vandaag 48% van de activiteit. Klanten zijn natuurlijk bedrijven, maar ook particulieren.
Het traject Luik-Brussel ligt rond de 120 euro, net zoals bij onze ‘upscale’ collega’s. Voor een gedeelde rit is dat een bijzonder betaalbare prijs. Bovendien kun je aan boord rekenen op wifi, drankjes en een USB-poort”.
Het bedrijf stelt ook wagens met chauffeur ter beschikking: de ‘limousinedienst’. Die richt zich vooral op businessklanten (die bijvoorbeeld heen en terug moeten voor een vergadering, een conferentie). Bij particulieren valt de dienst in de smaak bij feestjes. Deze prestaties vertegenwoordigen 40% van de bedrijfsactiviteit.
Tot slot doen klanten een beroep op Tesla Experience voor evenementen, ceremonies, huwelijken, … Dat doen ze vanwege het plezier om kennis te maken met het comfort en de prestaties van een ecologisch verantwoorde luxeberline. Het onderdeel huwelijken en events levert 12% van de omzet en bezorgt het bedrijf een mooie visibiliteit.
Er zijn veel concurrenten, maar de positionering van Tesla Experience is uniek.
Er zijn veel bedrijven die zich bezighouden met personenvervoer in België. De meeste van hen bieden enkel wagens met thermische motor, zoals de Mercedes E-klasse.Tegelijkertijd evolueert de technologie: de oplaadtijd en de productiekostprijs van de batterijen (50% van de prijs van een elektrische auto) dalen. Hoe groter het wagenpark wordt, hoe onmisbaarder hernieuwbare energie zal worden en hoe meer bedrijven en overheden in ‘groene’ herlaadbeurten zullen investeren. Vandaag doen we ons voordeel met onze voortrekkersrol, maar geleidelijk zullen de andere bedrijven ons voorbeeld volgen.”
De concurrentie komt ook van de spelers in de digitale economie, met Uber op nummer één voor deze sector.
De app is heel goed gemaakt en gemakkelijk. En de tarieven liggen minder hoog dan die van de taxi’s, wat het succes bij de klanten verklaart. In Brussel, maar ook elders, bevindt Uber zich in het oog van de storm om redenen die de concurrerende prijzen overstijgen. Taxi’s (TX-platen) en ‘Autoverhuur met chauffeur’ (TL-platen) zijn onderworpen aan een specifieke reglementering die op verschillende punten verschilt. Uber glipt door de mazen van het net, wat voor spanningen met de taxibedrijven zorgt”.
De taxiverenigingen zullen in de toekomst nog strijd voeren met Uber, maar ook vechten tegen de “anarchistische” uitreiking van licenties.
Sinds de oprichting van het bedrijf groeit het autopark naar rato van een auto per jaar.
De vraag neemt toe, vooral sinds vorige lente. De feedback van onze klanten is uitstekend. Ik denk dat de beperkingen die je eerst kunt ervaren, zoals de kostprijs, de autonomie, … verdwijnen, zodra je de dienst geprobeerd hebt. We gaan onze derde Tesla kopen in het eerste trimester van 2018 en voorzien dat onze vloot op hetzelfde ritme zal blijven groeien. We zijn echt overtuigd van het potentieel van ons aanbod.Het gebruik van de individuele wagen zal onherroepelijk evolueren, met de lage- emissiezones die de steden al invoeren en het verbod op de thermische wagens nadien. De gebruikers van taxi- en limousinediensten zullen als eerste voor elektrische mobiliteit kiezen. Die beweging is niet te stoppen. We hebben dat al ervaren met onze Tesla Experience”.