Teleperformance neemt het Amerikaanse LanguageLine Solutions over

Het gaat om een belangrijke operatie, rekening houdend met de beurskapitalisatie van Teleperformance (5,4 miljard), die door de markt werd toegejuicht. De acquisitie zal integraal door bankschulden worden gefinancierd, wat zijn schuldenlast op een hoog, maar houdbaar niveau brengt.

LLS is gevestigd in de Verenigde Staten en is leider in vertaaloplossingen via telefoon en videofoon in meer dan 240 talen voor meer dan 25.000 bedrijven en instellingen in de gezondheidszorg, verzekeringen, financiële diensten, telecom en overheidssector in de Verenigde Staten, Canada en het Verenigd Koninkrijk.

Deze acquisitie laat de groep dus toe om zich te diversifiëren in een activiteitssector die raakpunten heeft met de basisactiviteit van de groep en om haar wereldwijde leiderspositie in het domein van de diensten met een hoge toegevoegde waarde te versterken, evenals haar positie op haar belangrijkste markten, i.e. de Engelstalige landen.

In 2015 realiseerde LanguageLine een omzetcijfer van 388 miljoen dollar, wat overeenkomt met 10% van het omzetcijfer van Teleperformance. Toch is de acquisitie belangrijk voor Teleperformance, aangezien men verwacht dat de gemiddelde jaarlijkse groei van LLS tot in 2020 rond 10% zal liggen, i.e. het dubbele van wat voor Teleperformance verwacht werd vóór deze operatie, waardoor de groei van Teleperformance structureel een boost krijgt.

Anderzijds zou de rentabiliteit van Teleperformance eveneens moeten verbeteren, aangezien de EBITDA-marge van LLS rond 38% lag (in 2015), in vergelijking met 14% voor Teleperformance. De operatie zal dus vanaf 2017 waarde creëren voor de aandeelhouders van Teleperformance, met een positief effect op de winst per aandeel van de groep van ongeveer 10% tot zelfs 15%.

De operatie zou tegen het einde van het jaar afgerond moeten zijn, na de gebruikelijke reglementaire goedkeuringen.

Het aandeel Teleperformance, dat tot midden 2012 rond 20 euro bleef hangen, heeft sindsdien dus een opmerkelijk parcours afgelegd, dankzij zijn wereldwijde leiderspositie inzake call centers, zijn klantenbasis die de grootste en meest gediversifieerde van de sector is, zijn blootstelling aan tal van verschillende industrieën, zijn solide financiële structuur, zijn vele acquisities die gunstig zijn voor zijn ontwikkeling – de industrie van de call centers is het voorwerp van een uitgebreide consolidatiebeweging – , en de uitstekende resultaten die het trimester na trimester publiceert. Het bedrijf laat dus een stevige groei optekenen, terwijl het zijn rentabiliteit verbetert en een solide vrije cashflow genereert.