Sébastien Vaes en Derek Ralet, de oprichters en CEO’s van Mr. Energie, leggen aan Analyses uit hoe hun concept op deze markt van commodities steeds meer gebruikers aanspreekt. Ons gesprek vindt plaats in M-Village, het art-decobedrijvencentrum in Schaarbeek dat is ondergebracht in de voormalige RTT-gebouwen.
Wat is de meerwaarde van Mr. Energie, nu prijzen vergelijken een nieuwe consumptiewijze geworden is, onder andere dankzij online simulatietools?
“We zijn meer dan een online vergelijksysteem. De recente openstelling van de energiemarkt met een toenemend aantal leveranciers en spelers (België telt zomaar even 26 energieleveranciers), heeft ook ruimte gecreëerd voor een adviesdienst. Mensen hebben er meer dan ooit behoefte aan dat ze naar het beste tariefaanbod geleid worden en dat ze meer inzicht krijgen in de complexe, vaak niet te ontcijferen facturering. Zelfs nu ze de kans krijgen om te vergelijken, veranderen weinig consumenten uiteindelijk van leverancier. Dat is vooral te wijten aan de ondoorzichtigheid van de markt en de logheid van de administratie. We hebben gemerkt dat veel klanten passief blijven, omdat het comfortabeler is en ze opzien tegen de te ondernemen stappen.”
Hoe helpt Mr. Energie de consumenten bij het beheer van hun leverancier?
“Net zoals een verzekeringsmakelaar staan we in voor de opvolging van de relatie tussen de klant en de energieleverancier. Mr. Energie is echt een bevoorrechte gesprekspartner. Bij elke vervaldag onderhandelen we opnieuw over het contract. We bieden ook een permanente analyse van de beste tarieven, bijvoorbeeld door de schommelende beursindexen voor de bevoorrading van gas en elektriciteit te controleren. Als de markt dalend is, kunnen we overwegen om opnieuw te onderhandelen over de contracten van onze klanten. Het is dus geen one shot. De facturering blijft in handen van de leveranciers, maar we bieden een permanent contactpunt.”
Bestaan uw klanten vooral uit particulieren of eerder bedrijven?
“Residentiële klanten vertegenwoordigen bijna 80% van ons dossierbeheer. Momenteel tellen we 10.000 contracten, alle klanten samen. Bij de bedrijven omvat onze portefeuille zowel eenmanszaken, miniondernemingen, kmo’s en bedrijven met meerdere vestigingen. We concentreren ons ook op ondernemingen die in vastgoedbeheer werken, de property managers, een domein waarin veel bespaard kan worden op het vlak van energie. Hoewel bedrijven vaak denken dat ze al een voorkeursakkoord hebben met hun leverancier, stellen we in de praktijk vast dat hun voorwaarden niet geoptimaliseerd zijn. Dankzij Mr. Energie kunnen ze de kosten nog beperken.
Totonzebedrijfsklantenbehorenondernemingen zoals Mister Genius, Bouvy, Versace en Be Burger. Ook de biowinkels van Sequoia, Intersport, Partners Verzekeringen en Oxfam schonken ons hun vertrouwen. In de industrie werken we onder andere voor de koekjesfabriek Dandoy met al haar verkooppunten.”
Hoe zit het met de verwezenlijkte besparingen?
“Particulieren kunnen rekenen op een besparing die kan oplopen tot het bedrag van twee maandelijkse betalingen. Bij de bedrijfsklanten ligt de besparing hoger. Zo konden we een bepaalde klant meer dan 140.000 euro op een jaar helpen besparen. Onze bedoeling is om de kosten binnen een bedrijf te helpen beperken. Op termijn willen we een minimale klantenpool creëren om echt gewicht in de schaal te leggen binnen de sector.”
Wat is uw businessmodel?
“Onze dienst is gratis voor particulieren. Bij de contractoverdracht krijgen we een vaste jaarcommissie van de energieleverancier, zonder impact op de factuur van de klant.
Voor bedrijven hanteren we een commissie van 30% op de gerealiseerde besparing over de hele duur van het contract. Dat dekt onze analysekosten, onze opvolging en de administratiekosten.
Mr. Energie is zeer trots op de trouw van zijn klanten. Om dat vol te houden, mikken we op transparantie en proactiviteit.”