Sophie Trenteseaux op en top bio

In haar winkel in de Kasteleinsbuurt schetst de ondernemende vrouw haar  parcours  en haar toekomstvisie, te midden van de heerlijke geur van lavendel, hennepolie en karitéboter.

Hoe is uw project ontstaan? Wanneer besloot u om uw eigen biologische cosmeticamerk in het leven te roepen?

« Ik wilde mensen sensibiliseren voor meer verantwoorde, ecologische en duurzame cosmeticaproducten die een echte meerwaarde bieden voor de gezondheid. Toen ik in 2011 SENZ opstartte – dat later omgedoopt werd tot MAKESENZ –, was dat een trend die zich begon af te tekenen in de cosmeticawereld. Het werd trendy om meer natuurlijke ingrediënten met plantaardige milieuvriendelijke actieve bestanddelen te gebruiken.
Ik werkte in een groot industrieel cosmeticabedrijf – waar ik trouwens zeer veel geleerd heb – en zonder die ervaring was ik nooit tot  mijn  concept  gekomen.  In die tijd wilde ook de industrie op die natuurlijke trend inspelen, maar helaas zorgden de  interne  fabricageprocessen, de bevoorradingswijzen en vooral de economische belangen ervoor dat ze die weg niet kon inslaan.
Natuurlijk moet de zuivere industrie vandaag voldoen aan nieuwe verplichtingen inzake milieu en informatie van de consumenten, die zich steeds meer bekommeren om de impact van chemische stoffen op hun gezondheid. Ze zal echter nooit kunnen overschakelen op een volledig groene productie. Ik zag een echte kans in deze sector met cosmeticaproducten die gegarandeerd volledig natuurlijk zijn.»

Hoe bent u erin geslaagd om uw merk een plaats te geven op de ontluikende markt?

« De start was vrij moeilijk, omdat we onze tijd vooruit waren, misschien te veel ten opzichte van de Belgische markt die nog niet rijp was voor deze natuurlijke aanpak. In die tijd was het collectieve bewustzijn ook nog niet zo sterk als vandaag. We hebben veel bekeringswerk verricht. Geleidelijk hebben we ons gestructureerd rond drie pijlers: de workshops (de uitleg), de productie (fabricage) en de verkoop met advies in de winkel. Daarna zijn de verzorgingen erbij gekomen. Door met deze pijlers te spelen, kunnen we de mensen op een andere manier sensibiliseren.
Oorspronkelijk hadden we drie producten, waar al veel werk  in  kroop:  ze  uitdenken, ze fabriceren met de juiste partners, maar daarnaast is er ook de opvolging van de Europese wetgeving, die vrij zwaar is voor een kleine structuur als de onze.»

Wat is de meerwaarde van de MAKESENZ- producten?

Onsgammaberustophetfeitdatwevertrekken van natuurlijke producten zonder toegevoegd parfum. Daar voegen we essentiële oliën  aan toe – de basis van onze verzorgingen –, waardoor we veel verschillende mengelingen kunnen maken.»
« Ik heb me gespecialiseerd in aromatherapie en die oliën spraken me enorm aan; het zijn echt edele grondstoffen die een meerwaarde vormen voor gezondheid en welzijn. In onze workshops leggen we de klanten uit hoe ze de oliën kunnen gebruiken. We overstijgen de pure cosmetica en wijden uit naar opleidingen in aromatherapie, gericht op gezondheid. Cosmeticaproducten behoren tot ons dagelijks leven en dus kunnen ze maar beter goed voor ons zijn. Vandaag omvat MAKESENZ een gamma van ongeveer vijftien producten.»

Hoe komt u in contact met uw publiek?

« De ontmoetingen tijdens de workshops zijn een sterke groeipool voor het bedrijf. De benadering is heel anders dan bij een verzorging, want het komt erop aan om te begrijpen wat er achter een product zit. Het is een uitstekende manier om mensen aan te trekken voor een eerste ervaring en ook om onze kennis door te geven en te delen. Wat de distributie betreft, richt onze strategie zich vooral op de online verkoop. De MAKESENZ-producten worden verkocht via onze      e-shop (fr.make-senz.be), maar ook via een online platform rond natuurlijke cosmetica. Daardoor kunnen we buitenlandse markten met veel potentieel, zoals Frankrijk, bereiken.»

Kunt u iets meer vertellen over uw productieketen?

« Biologisch fabriceren betekent een welbepaalde bevoorradings- en fabricageketen respecteren. We selecteren onze leveranciers op Europees vlak op zeer strikte criteria inzake kwaliteit en biologische certificering. In België hebben we het geluk om te beschikken over twee biologisch geteelde oliën, hennep en vlasdodder. Voor argan, karitéboter en avocado moeten we het echter verder gaan zoeken. De vermelding  ‘made in Belgium’ op onze verpakking heeft zeker een meerwaarde en betekent een troef. We fabriceren 80% van onze cosmetica met de hand in een erkend laboratorium  in  Brussel.   Natuurlijk  is er een prijskaartje aan biologische producten verbonden, maar het is een eerlijke prijs, rekening houdend met de prijs-kwaliteitverhouding en het feit dat ze handgemaakt zijn.
MAKESENZ draagt sinds 2013 het ‘slow cosmetica’ label. Sinds 2013 kent de gelijknamige onderneming die actief is in Frankrijk en België, de ‘Mention Slow Cosmétique (1) toe aan merken die zich inzetten voor authentiekere, natuurlijke schoonheid. De oprichters wilden een beweging rond natuurlijke cosmetica creëren, met een reeks waarden, een beetje zoals de Michelin-gids die sterren toekent aan gereputeerde etablissementen.»

Toekomstige ontwikkelingen?

« Ik ben niet zo idealistisch dat ik geloof dat biologische cosmeticaproducten meteen de wereld zullen veranderen”, zegt Sophie Trenteseaux. “We zullen wellicht nog geruime tijd een nichemarkt blijven. MAKESENZ hoopt wel te kunnen groeien, dankzij zijn online verkoop, maar ook met een tweede winkel  buiten Brussel. Dit jaar willen we het kapitaal openstellen voor potentiële investeerders. Het is een manier om ethische en duurzame cosmetica heruit te vinden op een markt die groeit.»

 

(1) www.slow-cosmetique.org