Bio: Simone a soif!

Ontstaan van het project

Het vertrekpunt was het verjaardagsfeestje van mijn toen dertienjarige dochter, in 2013. Ik wilde iets anders aanbieden dan frisdrank – te chemisch volgens mij – of sapjes – want daar zit evenveel suiker in. Omdat water niet echt feestelijk is, bedacht ik een drankje op basis van fruit en een planteninfusie. Mijn dochter was er niet echt gerust in, maar alle gasten, jong en oud, vonden het echt lekker. Al snel werd het me duidelijk dat mijn initiatief aan een behoefte beantwoordde. Mensen zijn op zoek naar een natuurvriendelijke, gezonde drank waar je toch van kunt genieten. Datzelfde jaar maakte ik tijdens een vakantie in de Corrèze kennis met hydrolaten, op basis van stoom uit planten die verkregen wordt door distillatie. Met de hulp van een plaatselijke landbouwster heb ik het concept en de term ‘hydrolade’ ontdekt. Zo is Simone a soif! ontstaan”, vertelt Agnès Bonfond, één van de drie vennoten.

Maar wie is Simone? Ze bestaat immers echt!

De naam van de drank komt voort uit deze ontmoeting met Simone, de landbouwster uit de Corrèze aan wie Agnès haar uitvinding liet proeven.

Ze is ouder dan 80 en straalt. Ik bewonder haar band met haar grond, ze sprankelt van energie. We delen dezelfde waarden. Dat ik Simone als naam zou kiezen, lag dan ook voor de hand”, vervolgt Agnès.

Subtiel, anders en nog veel meer

Wat maakt deze drank zo origineel ten opzichte van een biologische of suikervrije limonade? “Het verschil zit in het product. Het is de enige feestelijke drank op basis van hydrolaten en dat is een wereldwijde innovatie. Het is een authentieke drank, zonder toegevingen: we doen wat we zeggen en zeggen wat we doen. Natuurlijk hebben we concurrenten, maar slechts voor een deel van een segment. Neem nu het biologische segment. Een biologische limonade staat voor een natuurlijk aroma, met biologische rietsuiker en water. Onze producten worden vervaardigd op basis van geplet en geperst fruit, waaraan water en plantenstoom worden toegevoegd. Zonder additieven of extra suiker. ‘Hydrolade’ is ook gezond, volgens de criteria van de WGO. Het vruchtsuikergehalte wordt bewust zeer laag gehouden en bedraagt maximum 3,5 tot 4%. Ter vergelijking: frisdrank of fruitsap bevatten 14%”, legt Agnès uit. Simone a soif! kan prat gaan op een plaatsje bij de minst zoete drankjes.

 

Een ander businessmodel

Simone a soif! onderscheidt zich ook door zijn businessmodel. Het bedrijf hecht veel belang aan zijn ambachtelijke aanpak. Het werkt met producten uit de plaatselijke landbouw en is een onderdeel van de lokale ondernemersgemeenschap. “Onze doelstelling is dat we economische resultaten kunnen behalen en tegelijk een sociale impact hebben”, zegt Agnès. Er wordt dus in geen geval gelonkt naar grote groepen in de voedingsindustrie of omvangrijke productie-eenheden. Simone a soif! behoort bewust tot de plaatselijke economische structuur en werkt samen met scholen, jonge stagiairs, aangepaste arbeidsstructuren. De groeistrategie is gebaseerd op een zwermmodel, een vorm van lokale economie in een straal van 200 tot 300 km met plaatselijke partners. Vervolgens wordt diezelfde structuur ingeplant in een andere regio, met een andere lokale gemeenschap, enzovoort.

Een lokaal en biologisch distributienetwerk

“We hebben al een mooi netwerk. Eerst verliepen de contacten rechtstreeks met de horecabedrijven, maar nu werken we steeds meer met groothandelaars, aangezien logistiek niet tot onze hoofdactiviteiten behoort. We zijn gestart met een strategie die onze zichtbaarheid moet versterken in Brussel (Kasteleinsbuurt, Sint-Gillis, …) en in Waals-Brabant. Dit jaar gaan we onze distributie uitbreiden naar Leuven, Gent, Antwerpen, Bergen, Charleroi en Luik. Geleidelijk zullen onze dranken beschikbaar zijn in winkels zoals Bio Planète, bij biologische kruideniers zoals Färm en Sequoia, en ook online bij eFarmz”, aldus Agnès.

Wind in de zeilen

In april 2017 bedroeg de jaarlijkse productie van Simone a soif! 80.000 liter, goed voor 260 verkooppunten (tegenover 40 in 2016).

“We koesteren de ambitie om de volgende vijf jaar uit te groeien tot de referentiedrank in enkele grote Europese steden”. Agnès Bonfond, oprichtster van Simone a soif!

Simone a soif! is het resultaat van de ontmoeting tussen drie verschillende, maar complementaire persoonlijkheden met expertises die elkaar aanvullen. Alexandre, die bij een reus uit de softdrinksector werkte, organiseert de productie en de logistiek, zodat de drank kan rekenen op een ruime distributie. Antoine, die houdt van al wat lekker is en een gepassioneerde aard heeft, is de spil van alles wat te maken heeft met marketing, communicatie en het zoeken naar subsidies. Agnès, de oorspronkelijke bezielster van het project, speurt constant naar nieuwe ideeën, recepten en ingrediënten. Ze is trots op haar brede ervaring inzake management, onder andere in de grootdistributie. De duurzame aspecten van onze voeding zijn voor haar een essentiële bekommernis.

De financieringskwestie

Vandaag werkt het bedrijf gedeeltelijk met de eigen middelen van de vennoten, alsook met het gestorte kapitaal van de vennootschap. De vennoten hebben een eerste fondsenwerving voor een duur van twaalf maanden voorzien, waarna ze een tweede ronde zullen starten: deels via een lening en deels via aandelen die worden geplaatst bij hun advisory board. Triodos, de bank die duurzame ondernemingen steunt, is een bevoorrechte partner: ze stelt een kredietlijn ter beschikking die naarmate het volume toeneemt, zal evolueren naar een straight loan.

“Onze filosofie is die van een start-up: we gaan met kleine stappen vooruit”, besluit Agnès. “We nemen de tijd om het pad af te bakenen en geleidelijk te groeien. Onze contactpersoon bij Triodos heeft ons project gevolgd vanaf het begin. Hij beschikte over de nodige kennis van onze structuur en ons product, wat het allemaal vergemakkelijkt heeft. De relatie met Triodos verloopt vlot, we delen dezelfde waarden.”

Seizoensgebonden smaken

Het assortiment omvat vier unieke smaken: komkommer-munt, geranium-appel, aardbei-melisse en peer-strobloem. Een heus feest vanwege de smaak en het aroma. Al naargelang het moment of de voorkeur, zal de ene smaak, nuance of geur uw voorkeur genieten. Goed om te weten: hydrolaten hebben een gunstige werking. Munt is bijvoorbeeld een tonicum, geranium werkt ontspannend, melisse bestrijdt angsten en slapeloosheid, terwijl strobloem goed is voor de bloedsomloop.

Duurzaam portefeuillebeheer

Bij Puilaetco Dewaay weten we reeds lang dat de ontwikkeling van een duurzame economie in volle bloei is en een duidelijk maatschappelijk rendement combineert met een goed financieel rendement. Om die reden werken we al sinds 2002 samen met Triodos Bank, zodat we onze cliënten een bevoorrechte toegang kunnen bieden tot haar filosofie en beleggingsuniversum. De kapitalen die ons worden toevertrouwd door investeerders die een duurzame maatschappij hoog in het vaandel dragen, worden enkel belegd in bedrijven die voldoen aan strenge criteria op ecologisch en sociaal vlak en inzake goed bestuur. Onze samenwerking inzake duurzaam portefeuillebeheer is eenvoudig en efficiënt: het beleggingsuniversum wordt vastgelegd door het research team van Triodos Investment Management en het financiële beheer wordt verzekerd door de specialisten van Puilaetco Dewaay. Omdat we dezelfde waarden delen, was onze samenwerking een logische stap om onze cliënten innovatieve oplossingen te kunnen bieden, die volledig stroken met hun waarden.