Hoewel de autosector eindelijk echt warm loopt voor de elektrische wagen, weten de beleggers eveneens dat de auto-industrie een industrie is van lange cycli en kolossale investeringen. Kortom, hoewel de autosector zal evolueren, belet zijn investeringscyclus om van vandaag op morgen een revolutie door te voeren. Daarbij komt de concurrentie van de reuzen van het web (« GAFA », dat staat voor Google, Amazon, Facebook en Apple) inzake nieuwe semi-autonome wagens. Dit alles verklaart waarom de toeleveranciers van de sector vandaag twee maal hoger gewaardeerd zijn dan de sector zelf. Het koersverschil tussen de twee is nog nooit zo groot geweest. Een blik op de Stoxx 600 volstaat om vast te stellen dat 5 van de 7 laaggewaardeerde aandelen van de index autofabrikanten zijn. Dus uiteindelijk heeft het heersende optimisme over het herstel van de autosector plaatsgemaakt voor vragen, bv. over de impact van het gewicht van de aan de sector opgelegde boetes, zowel voor bedrog betreffende de dieseluitstoot als voor kartelvorming. Vandaar het huidige gebrek aan belangstelling voor « Das Auto » op de beurs.