Dit olieverfschilderij op canvas uit 1914 wordt geraamd op 280.000 - 350.000 £ (circa 320.000 - 400.000 €). Het schilderij stelt Nel voor, de vrouw en muze van de kunstenaar, in het Zoniënwoud.
Rik Wouters werd in 1882 geboren te Mechelen. Eerst maakte hij zich de houtsnijkunst eigen in het siermeubelatelier van zijn vader, daarna de beeldhouwkunst aan de academie van zijn geboortestad. In 1900 schreef hij zich in aan de Brusselse Academie voor Schone Kunsten, waar hij zijn eerste stappen zette als schilder. In zijn eerste jaren werd hij beïnvloed door James Ensor. Zijn techniek en behandeling van licht en kleuren zijn evenwel veranderd, zodra hij kennismaakte met het werk van Cézanne en de impressionisten. Vanaf 1911 ruilde hij het schildersmes in voor het penseel. Zijn kleurengamma werd weelderiger en zijn toets transparanter. Tijdens zijn veel te korte leven beeldhouwde, schilderde en tekende Rik Wouters wanneer hij maar kon. In 1912 tekende hij bij galerij Georges Giroux, die hem een maandelijkse rente gaf in ruil voor de helft van de opbrengst van de verkoop van zijn werken. Bij het uitbreken van de Grote Oorlog kreeg hij een expositie, maar hij werd naar het front gestuurd, waar zijn ziekte zich voor het eerst manifesteerde. Twee jaar later is hij overleden.
Rik en Nel ontmoetten elkaar in 1905. Op dat moment was zij schildersmodel en hij een schilder zonder inkomen. Een groot deel van het oeuvre van Rik Wouters draait rond de figuur en de huiselijke bezigheden van zijn vrouw. Hij schildert, beeldhouwt en tekent haar met potlood, pen en in aquarel: zij is zijn absolute muze. Ondanks een leven dat getekend werd door financiële moeilijkheden, de gezondheidsproblemen van Nel, de verschrikking van de oorlog en de kanker die hem al op zijn 33ste velde, straalt zijn kunst licht en levensgeluk uit, dat hij putte uit de meest gewone dingen. Daarmee weet hij ons te verleiden, te verlichten en ons hart met vreugde te vullen!
Werken op papier van Rik Wouters zijn regelmatig te vinden op veilingen, maar olieverfschilderijen zijn veel zeldzamer. Artnet vermeldt er 35, tegenover niet minder dan 310 tekeningen, aquarellen en Chinese inkttekeningen. Het veilingrecord van de kunstenaar staat voorlopig op ‘Pioenen. Dit doek uit de collectie Van Buuren werd in 2013 verkocht voor 550.000 euro. De duurste aquarellen gaan op veilingen van de hand voor bedragen tussen 50.000 en 120.000 euro.
Het schilderij dat op 20 juni 2018 in Londen geveild wordt, ‘Vrouw in het woud, blauwe hoed in de hand, met opgeheven arm’, is om meer dan één reden bijzonder. Om te beginnen is er het iconische onderwerp: Nel met haar fameuze halsketting in gele amber en in haar niet minder befaamde roodgestreepte jurk. Daarnaast is het zeldzaam: Nel staat slechts op een dertigtal olieverfschilderijen afgebeeld. Bovendien is er de techniek, die de kunstenaar hier zo perfect beheerst dat hij zich een spaarzame en vrije beeldtaal kan veroorloven. Tot slot is het één van de laatste werken die zijn onbezorgdheid en geluk uitstralen, vóór de tragedie van de oorlog en het overlijden van de kunstenaar.
Link naar de veiling