UBO-REGISTER – nieuwe transparantie - verplichtingen voor vennootschappen, maatschappen en vzw’s en stichtingen

Binnen de maand vanaf die datum moeten ze immers informatie over hun uiteindelijke begunstigden doorgeven aan een nieuw UBO-register. Nadien moet de informatie bij wijzigingen binnen de maand worden bijgewerkt. Op het niet (tijdig) vervullen van deze verplichting staan zware administratieve boetes.

Het UBO-register is zelf een centraal online raadpleegbaar platform dat toereikende, accurate en actuele informatie ter beschikking stelt over deze uiteindelijke begunstigden.

Uiteindelijke begunstigden van vennootschappen/maatschappen?

De uiteindelijke begunstigden zijn de natuurlijke personen die (on)rechtstreeks 25% of meer van het stemrecht of het kapitaal van de vennootschap-maatschap in handen hebben. Wie op een andere manier de zeggenschap heeft bijvoorbeeld door middel van een aandeelhoudersovereenkomst of via het recht om de meerderheid van de bestuurders te benoemen of te ontslaan, komt ook in het vizier. Kan geen uiteindelijke begunstigde worden bepaald, dan zijn de uiteindelijke begunstigden de personen die behoren tot het hoger leidinggevend personeel.

Uiteindelijke begunstigden vzw’s en stichtingen

In geval van (internationale) vzw’s en stichtingen gaat het om de leden van de raad van bestuur, de personen gemachtigd de entiteit te vertegenwoordigen, de dagelijks bestuurders, de stichters van een stichting, de (categorie van) natuurlijke personen in wier hoofdzakelijk belang de (internationale) vzw of stichting werd opgericht of werkzaam is en tenslotte elke andere natuurlijke persoon die via andere middelen uiteindelijke zeggenschap uitoefent.

Welke gegevens mededelen?

Naast de identificatie -en adresgegevens, en wat maatschappen en vennootschappen betreft het belang in de vennootschap/maatschap, bestaat de mee te delen informatie o.a. uit datum waarop een persoon uiteindelijke begunstigde van werd en over welk soort uiteindelijke begunstigde het gaat.

Wie krijgt toegang tot de gegevens?

Iedere burger zal mits betaling, de meegedeelde informatie door vennootschappen en maatschappen kunnen raadplegen. Omwille van privacy zal de voornaam, volledige verblijfplaats en geboortedatum evenals het rijksregisternummer van de uiteindelijke begunstigde voor hen niet consulteerbaar zijn.

Bij (internationale) vzw’s en stichtingen is er geen toegang tot de informatie door iedere burger maar hebben personen of organisaties die een legitiem belang aantonen wel toegang.

Wat kan u al doen?

Omdat het UBO-register nog niet operationeel is, kan op dit moment nog geen informatie meegedeeld worden. Een voorzichtige en vooruitziende raad van bestuur kan zich wel al voorbereiden door:

Verder kunt u zich inschrijven op de newsletter van Algemene Administratie van de Thesaurie. Al nuttige informatie hieromtrent is te vinden via: https://financien.belgium.be/nl/ubo-register

Wenst u meer informatie? Aarzel niet om dit met uw private banker te bespreken of om ons te contacteren.

Wij zullen een beroep doen op onze experts inzake Vermogensplanning en –structurering om al uw vragen te beantwoorden.