Augmented en virtual reality: een sterke impuls voor de technologiesector

Hebt u ze al zien lopen? Kinderen van 10 à 12 jaar met een telefoon voor hun neus en een snoertje naar de lader in hun zak. Ze spelen Pokémon, een spel gebouwd op geolocation data en augmented reality. De technologie staat in haar kinderschoenen, maar de hype rond Pokémon leert dat ze een snelle vlucht kan nemen. De inwoners van het polderdorpje Lillo, dat overstroomd wordt door Pokémonspelers, kunnen erover meepraten.

 Augmented reality wint terrein

Pokémon, dat in juli geïntroduceerd werd, is nog maar het begin. Apple CEO Tim Cook noemde het spel bij de derdekwartaalcijfers en stelt dat AR enorm groot wordt. Hij stelt als belangrijkste doel dat Apple investeert en dat de producten goed draaien op dit soort apps. Het altijd zo gesloten bedrijf geeft geen details, maar het gerucht gaat dat de nieuwe iMac een krachtige grafische kaart heeft die voorbereid is op VR. Facebook CEO Mark Zuckerberg ziet in VR de toekomst van sociale netwerken en heeft geïnvesteerd in Oculus. Wat is er leuker dan samen vanop afstand een verzonnen wereld ontdekken? Het concern lanceerde onlangs de Oculus Rift en heeft samenwerkingsverbanden met onder andere het zeer populaire Minecraft en Netflix. Google kondigde in mei Daydream aan, de opvolger van het platform Cardboard. Google heeft al speciale versies gemaakt voor apps als Youtube, Street View, Google Play Store, Play Movies, enz. De truc is dat het alleen werkt met nieuwe smartphones met speciale sensoren en handsets die zijn aangepast aan het grote stroomgebruik.

Vervangingsgolf

De hardware voor AR/VR bestaat uit pc’s/consoles en mobiele systemen. De software werkt goed op vaste systemen, maar deze markt is erg versnipperd en wordt niet snel een massamarkt. De mobiele systemen variëren van Microsofts Hololens van USD 3.000 tot Googles kartonnen headset van een paar euro, waar een smartphone in past. De groei zal vooralsnog vooral in smartphones plaatsvinden. Maar die smartphones hebben dan wel een upgrade nodig. AR/VR vereisen een snelle processor, veel geheugen en een zeer zuinige omgang met energie, aangezien ze veel stroom verbruiken. Dit zal waarschijnlijk leiden tot een doorbraak van energiezuinige schermen als AMOLED.

Gezien de beperkte groei van de smartphonemarkt in de afgelopen kwartalen kan deze sector wel een impuls gebruiken. Wij denken dat vooral de koers van Apple hiervan profiteert (Group Equity Recommended List). Met het herstel van de handsetmarkt profiteert ook de chipmarkt. De hoge resolutie en refresh rate vragen om snelle chips en daarbij is 10 of 7 nanometertechnologie essentieel. Dat is weer gunstig voor chipmachinefabrikant ASML (Group Equity Recommended List). Naast deze twee technologieaandelen mag ook Googles moedermaatschappij Alphabet (Group Equity Recommended List) niet in de portefeuille ontbreken.