Het delen van persoonsgegevens op internet: moet men zich zorgen maken?

Er gaat geen maand voorbij zonder dat de kranten berichten over een enorm datalek bij een privébedrijf of zelfs een overheidsinstelling. Is het niet mogelijk om de blootstelling van onze persoonsgegevens te beperken? Dat lijkt weinig waarschijnlijk, want we leven in een wereld waarin gegevens nu eenmaal worden geëxploiteerd. Door profielen aan te maken, online muziek te luisteren en filmpjes te bekijken, aanvaarden we dat onze gegevens worden gebruikt.

Naam, e-mailadres, geboortedatum, adres, kredietkaartnummer, ... We moeten toegeven dat we deze informatie regelmatig doorgeven (na het privacybeleid zorgvuldig te hebben gelezen), maar we realiseren ons niet noodzakelijk dat dergelijke diensten vaak meer informatie over ons verzamelen dan we denken.

Een voorbeeld: waarom zijn de series van Netflix zo’n groot succes? Omdat Netflix tientallen parameters verzamelt en analyseert met betrekking tot de kijkgewoontes, waardoor het de voorkeuren van zijn gebruikers kan analyseren en op basis daarvan producten kan voorstellen die aan hun verwachtingen voldoen.

Deze diensten vragen onze gegevens niet altijd rechtstreeks aan ons, maar wel aan onze vrienden.

Zijn we ons ervan bewust dat we bij het taggen van een vriend in een foto op Facebook, toestemming geven aan Facebook om gezichtsherkenning in te schakelen en daar een identiteit aan te koppelen? De volgende keer dat die vriend nog eens op een foto verschijnt, stelt Facebook automatisch zijn naam voor.
Wanneer LinkedIn ons voorstelt om te bekijken “wie van onze vrienden” de applicatie gebruikt, dan vraagt de dienst eigenlijk onze toestemming voor toegang tot en gebruik van de lijst met contactpersonen in onze telefoon.
Wanneer we Facebook gebruiken om verbinding te maken met een dienst van derden, staan we toe dat onze gegevens tussen beide diensten worden uitgewisseld.

Naast de persoonsgegevens die we zelf verstrekken en de informatie die onze vrienden delen, worden nog eens duizenden “technische” gegevens verzameld en geanalyseerd.

Wist u dat sommige modellen van de kleine robotstofzuiger Roomba de indeling van uw huis in kaart brengen en op basis daarvan de positie van het meubilair in alle ruimtes kunnen afleiden?
De meeste smartphoneapplicaties slaan ook het model van de gsm, het batterijniveau, het beschikbare geheugen, de naam van de gsm-operator, … op.

Alles staat in het teken van de dienstverlening aan ons: de identificatie vergemakkelijken, de dienst personaliseren, minder betalen.

In de economie wordt die gratis informatie die door de netwerken gegenereerd wordt, een positief extern effect genoemd. Het gaat om een voordeel dat gratis wordt gecreëerd door de interactie tussen kopers en verkopers. Eigenlijk is het geen eerlijke deal, want de dienstverlener krijgt de informatie gratis, maar kan ze daarna opwaarderen, exploiteren en vaak nog eens doorverkopen zonder medeweten van de consument.

Aangezien de helft van de bestaande gegevens pas in 2017 gegenereerd werd, mogen we wellicht aannemen dat de interesse voor dergelijke gegevens in de toekomst nog zal toenemen. “Machine learning” heeft zijn  huidige  opmars te danken aan het leren, en dat mechanisme is louter een kwestie van gegevens verzamelen en analyseren.

Ondanks de overduidelijke risico’s van misbruik van gegevens door de machtigen der aarde, vinden wij niet dat we ons volledig moeten verzetten tegen het fenomeen van de big data. Voor een correct gebruik van deze applicaties die ons leven zo verbeteren, is het belangrijk dat we ons als gebruikers bewust zijn van de gevolgen van het delen van onze gegevens. Ook de overheid is zich goed bewust van de situatie en vaardigt steeds meer wetten uit om dit aspect te regelen. Die wetten zorgen ervoor dat bedrijven, enerzijds, hun systemen beschermen tegen bijvoorbeeld kwaadwillige handelingen van hackers en dat ze, anderzijds, die informatie op de juiste manier exploiteren zonder er misbruik van te maken. Zo wordt het aandeel van het budget dat bedrijven besteden aan IT-beveiliging en de verwerking van klantengegevens, steeds groter, mede dankzij het gunstige economische klimaat. Deze context houdt nieuwe kansen in voor beleggers.

Wij hechten binnen onze Bank veel belang aan dit onderwerp in het bijzonder en aan de technologische ontwikkelingen in het algemeen. Daarom hebben we onze kennis ontwikkeld van de financiële producten die met deze thema’s verband houden. Aarzel niet om contact op te nemen met uw private banker om dit onderwerp te bespreken en te begrijpen hoe u hiervan kunt genieten via de financiële markten.