Nieuwe CEO van de groep KBL epb gedreven en getalenteerd

Welke watertjes hebt u in uw carrière doorzwommen? Was u altijd actief in de financiële sector?

"Het is een toeval geweest dat ik in de financiële sector ben beland. Ik was op zoek naar werk, kon om de hoek bij een industriële groep terecht, maar ging uiteindelijk aan  de  slag bij Ippa Bank. Van meet af aan deed ik veel financiële analyse en was ik  gebeten door de microbe. Daarna heb ik voor een aantal brokers zoals Van Moer Santerre en Lawaisse gewerkt. Al van bij het begin was het werken met cliënten de rode draad en tot op de dag van vandaag is dat niet veranderd.

In de beginjaren ben ik ook voor verschillende bladen zoals Swingtrend (nu Inside Beleggen), Institutional Investor, Moneymarket, De Tijd, Reuters, enz. beginnen schrijven. Op een bepaald ogenblik kreeg ik van de krant De Tijd de kans om een tijdschrift op te starten en de financiële markten van nog dichterbij  te volgen. Daarna ben ik directeur geworden van De Belegger/L’Investisseur en werd ik tezelfdertijd adviseur van de dealingroom van de Generale Bank. Tussen 1987 en 1992 heb ik deze functie met veel plezier uitgeoefend."

Toen kreeg u echter een opportuniteit van een heel ander kaliber?

"Inderdaad, de verantwoordelijken van de Nederlandse bank Pierson & Heldring wilden in België een bank oprichten en vroegen me of ik dit voor mijn rekening wou nemen. Ik hapte toe. Minder dan een maand later vond de fusie plaats die aanleiding gaf tot het ontstaan van de bank MeesPierson, die ik op de Belgische markt  ontwikkeld  heb.  Vervolgens   kwam ik in Nederland aan het hoofd te staan van Mees Pierson Capital Management, een onderdeel gespecialiseerd in institutioneel vermogensbeheer. Na de overname door Fortis in 1996 stapte ik over naar private banking. In 2001 werd ik CEO van MeesPierson en timmerde ik binnen de Fortis-groep verder aan de weg van de private bank. In 2005, nadat ik alle facetten van private banking doorlopen had, gooide ik het over een andere boeg en werd ik verantwoordelijk voor de retailactiviteit van Fortis. In de herfst van 2008 maakte ik het faillissement van Fortis mee en was ik één van de voortrekkers om mee te stappen in het verhaal van BNP Paribas. Daarna hebben we met een sterk team hard gewerkt om van de integratie binnen BNP een succes te maken en dat is aardig gelukt."

En nu bent u Group CEO van KBL epb. Hoe is dat in zijn werk gegaan? En wat heeft u aangetrokken?

"Ik vroeg me al een tijdje af of ik tot het einde van mijn carrière bij BNP Paribas wilde blijven. En net toen ik met die vraag worstelde, stelde de aandeelhouder van KBL epb, die ik al tientallen jaren ken en af en toe ontmoet, me voor om de groep te leiden. Ik vond het een interessant voorstel en ging erop in.

Het feit dat KBL epb een organisatie op mensenmaat is waarin mijn ondernemerschap goed tot zijn recht zou komen, heeft me bijzonder aangetrokken, zeker na 20 jaar bestuurder te zijn geweest in zeer grote structuren. De mogelijkheid om dichter bij mijn medewerkers te staan, om een grotere invloed te kunnen uitoefenen en om met mijn ervaring heel wat te kunnen bijdragen, heeft me eveneens over de streep getrokken."

Wat is de kracht van de groep KBL epb?

"KBL epb is een groep van verschillende private banken in zes landen, die vrij onafhankelijk werken en die elk met een sterke merknaam in een eigen markt opereren. Tegelijkertijd kan de groep, doordat alle filialen nauw samenwerken, over dezelfde kracht en hefboom beschikken als een grote structuur. Maar KBL epb wordt echter niet als een grote onderneming geleid, waardoor ze over een enorme soepelheid beschikt, wat een extra troef is.

Dankzij ons hybride model gaat de groep een veelbelovende toekomst tegemoet: door onze omvang op mensenmaat staan we dicht bij onze cliënten en ons digitale aanbod beantwoordt uitstekend aan hun behoeften. Wij moeten dit zo houden. Onze doelstelling is niet om een groot bedrijf te worden, maar om bestendig te groeien, een mooi rendement te genereren en een kwaliteitsdienstverlening te leveren aan onze privé-, professionele en institutionele cliënten."

En hoe ziet u Puilaetco Dewaay in het geheel?

"Het is ongetwijfeld een toonvoorbeeld van wat we in de groep doen: de digitalisering volledig omarmen, terwijl de traditionele persoonlijke dienstverlening niet verloren gaat.

De slogan “Innovation  through  tradition”  is   volledig  op zijn plaats. Puilaetco Dewaay heeft een sterke positie op de markt, beschikt  over  een uitstekende reputatie en heeft een goed uitgebalanceerd team: stevige fundamenten om op verder te bouwen, zoals we onder meer met InsingerGilissen in Nederland doen."

Hebt u gezien uw drukke beroepsleven nog wel tijd voor andere dingen? Wat is belangrijk in uw leven?

"Mijn familie en vrienden hebben absolute prioriteit en voor het overige blijft er eerlijk gezegd weinig tijd over. Ik ben nog van de generatie wiens balans werk/privé volledig “out of balance” is [lacht]. Ook mijn echtgenote heeft een zeer druk professioneel leven. In het weekend hebben we wel altijd veel tijd uitgetrokken voor onze kinderen, maar nu zij het huis uit zijn, werken we nog meer. Toch proberen we regelmatig op vakantie te gaan en wat te wandelen en te zeilen."

Hoe verklaart u uw succes?

"Kort samengevat: keihard en veel werken, van tijd tot tijd wat geluk hebben, maar vooral goede relaties met zijn collega’s onderhouden, zodat je op hen kunt rekenen. Tijdens heel mijn carrière werd ik geconfronteerd met structuren en markten in volle verandering. Het was dus vaak belangrijk om medewerkers op de juiste plaats te zetten en er een goed geolied team van te maken om de sterktes van de betrokkenen naar boven te doen komen. Een groot deel van mijn succes ligt dus niet bij mij zelf. Als je alleen op jezelf kunt rekenen, dan zal het niet lukken! Ik heb ook in mijn lange carrière altijd de cliënt centraal geplaatst. Ik zie nu trouwens nog elke week cliënten, zodat ik voeling blijf houden met hun behoeften die voortdurend evolueren."

Hoe moeten cliënten tegen hun beleggingen aankijken?

"Uiteindelijk zijn er enkele basisprincipes die cliënten in hun achterhoofd moeten houden:

Maar de cliënt moet ook voor een stuk zelf zijn verantwoordelijkheid opnemen. Het is al te gemakkelijk om alles in handen te geven van een tussenpersoon die het hele risico/ rendementprobleem wel zal oplossen. De cliënt moet weten welke risico’s hij aanvaardt. In dit opzicht vind ik MiFID II een goed initiatief. Transparantie en duidelijkheid moeten primeren en goed gekaderd zijn. De financiële sector heeft door de crisis van 2008 veel vertrouwen verloren, en terecht. Nu moeten we er met heel de sector voor zorgen dat we nieuwe vertrouwensbanden smeden. Dat is onze verantwoordelijkheid."

Wat hebben de financiële markten u over al die jaren geleerd?

"Dat alles elke dag kan gebeuren; je kunt nooit op je lauweren rusten!"