Onze experts:
Client Advisor, zo dicht mogelijk bij onze cliënten

Kiezen voor de private bank Puilaetco betekent uiteraard begeleid worden bij het beheer van uw vermogen en bij het streven naar rendement, maar het betekent ook de financiële zekerheid van uw dierbaren garanderen en ervoor zorgen dat de overdracht van uw familievermogen in de best mogelijke omstandigheden kan plaatsvinden. Client Advisors staan hun cliënten bij met de nodige expertise om dit tweeledige doel te bereiken. Interview met Laura Gastaldo, Directeur Client Advisor.
Stroke 3Created with Sketch.
Laura Gastaldo

Hoe zou u de functie van Client Advisor omschrijven?
Ik zie mezelf als een soort huisarts op het vlak van vermogensbeheer. Ik ben er om te luisteren, uit te leggen, gerust te stellen, de beste oplossingen uit te werken en, indien nodig, een specialist in te schakelen. En net als in de geneeskunde geldt: voor een goede financiële gezondheid is voorkomen beter dan genezen.

Hoe ondersteunt u uw cliënten?
Tijdens onze afspraken bespreek ik systematisch de twee luiken van onze missie: beleggingen en planning, meestal twee of drie keer per jaar en minstens één keer per jaar. Natuurlijk heeft iedereen verschillende behoeften, afhankelijk van hun levensfase, de omvang van hun vermogen, hun persoonlijke doelstellingen en hun ingesteldheid.  

Sommige cliënten zijn meer geïnteresseerd in het volgen van de resultaten van hun portefeuille, andere in de globale groei van hun vermogen of in de overdracht ervan. Het is onze taak als Client Advisor om ervoor te zorgen dat alles aan bod komt en dat alles duidelijk is voor onze cliënten. Daarom doe ik vaak een beroep op één van de experts van de bank, of het nu gaat om portefeuillebebeheer of vermogensplanning. Soms werk ik ook samen met de notaris of de advocaat van de familie, bijvoorbeeld in geval van een complexe financiële situatie.

Dus er moet altijd aan het vermogen worden gedacht?
In families met complexe situaties is de bescherming van hun dierbaren een prioriteit en is het onderdeel planning meestal vanzelfsprekend. Aan de andere kant, als alles eenvoudig lijkt, heeft men de neiging om helemaal gerust te zijn. Dan moet je waakzaam zijn en controleren of alles juridisch en fiscaal in orde is. Zijn vermogen doen groeien of een succesvolle ondernemer zijn, is geweldig. Maar als je uiteindelijk een groot deel van wat je opgebouwd hebt, ziet wegsmelten, omdat je niet vooruitziend was of berustte op valse zekerheden, dan is dat meer dan jammer. Ik maak veel gebruik van ons nieuwe digitale platform Richer Life Plan om mijn cliënten te helpen hun situatie te visualiseren en simulaties uit te voeren. Door bijvoorbeeld de te verwachten successierechten te berekenen op basis van verschillende scenario's, kunnen ze zien wat ze moeten optimaliseren.

Naast deze regelmatige afspraken weten mijn cliënten dat ze contact met mij kunnen opnemen wanneer dat nodig is. Ze hebben ook contact met Antoine, mijn waardevolle assistent, die hen op verschillende manieren helpt.

Is er ook een minder formele kant?
Jazeker! Ik vind het ook leuk om mijn cliënten te ontmoeten op evenementen van Puilaetco en op kleinschalige evenementen die we met het team van Client Advisors organiseren rond de passies van onze cliënten: bijvoorbeeld een privébezoek aan een tentoonstelling, het bijwonen van een concert of sportevenement. Dit helpt ons om elkaar beter te leren kennen en versterkt de vertrouwensrelatie.

Wat zijn de essentiële eigenschappen van een Client Advisor?
Hoewel ik een financiële opleiding genoten heb en altijd in de banksector gewerkt heb, ben ik gepassioneerd door menselijke relaties. Elke familie is anders. Wat voor mij het verschil maakt in ons beroep is empathie, luisteren, geduld, vriendelijkheid en discretie. Enerzijds bewaren we de vertrouwelijkheid van elk gezinslid en anderzijds nemen we soms de rol van woordvoerder binnen het gezin op om een boodschap over te brengen aan de kinderen of ouders.

Hoe lang ben je al Client Advisor?
Het is een roeping die geleidelijk ontstaan is in de loop van mijn carrière bij een retailbank, waaronder ongeveer tien jaar in het segment van de kredieten voor bedrijfsleiders. Zes jaar geleden besloot ik om mijn carrière een andere wending te geven en te kiezen voor het plezier van veelvuldige cliëntencontacten. Ik klopte aan bij Puilaetco, die me deze kans gaf hoewel ik geen cliënten meebracht. Ik nam contact op met ondernemers die ik kende. In het begin was het niet gemakkelijk, maar beetje bij beetje schonken sommigen mij hun vertrouwen, mond-aan-mondreclame werkte en de bank vertrouwde me cliënten toe van collega's die met pensioen gingen. Vandaag zorg ik voor een honderdtal cliënten en ik hou van mijn job!

Maak een afspraak met een Client Advisor van Puilaetco Solliciteer bij Puilaetco: bekijk onze vacatures