MiFID II: welke veranderingen voor de belegger?

Vandaag is het zo dat, bij het aanknopen van een relatie, uw private banker een vragenlijst met u overloopt, evenals een test om uw beleggingsprofielenuwbeleggingsuniversum te bepalen. Het doel bestaat erin om het kader te definiëren waarin de adviezen worden verstrekt of de beheershandelingen worden uitgevoerd, en dit in uw belang, door u vragen te  stellen  over  uw  persoonlijke en financiële situatie,  uw  ervaring  en kennis inzake financiële  instrumenten  en  uw beleggingsdoelstellingen. Deze stap laat toe om u een optimaal en adequaat portefeuillebeheer aan te bieden.

Deze richtlijn is dus voornamelijk bedoeld om de beleggers beter te beschermen door hen aan te zetten om te kiezen voor het beheer waarvan het beleggingsbeleid en de keuze van de financiële instrumenten het meest geschikt zijn, rekening houdend met hun profiel.

 

MiFID 2 TREEDT IN WERKING OP 3 JANUARI 2018 EN GEEFT AANLEIDING TOT SIGNIFICANTE ONTWIKKELINGEN

Ondertussen heeft de  implementatie van de richtlijn MiFID 1 aan het licht  gebracht  dat het noodzakelijk is om sommige regels  te versterken en te preciseren. Om  die reden werd  een  hervormingsproject,  MiFID 2 genaamd, in het leven geroepen, dat van kracht wordt op 1 januari 2018. MiFID 2 behoudt de fundamentele principes van MiFID 1, maar geeft  daarnaast  aanleiding tot significante ontwikkelingen: meer gedetailleerde beleggingsprofielen en meer transparantie in het beheer van de portefeuille ten voordele van de beleggers.

Deze nieuwe richtlijn wil eveneens de bestaande band versterken tussen de fabrikanten van producten en de distributeurs. Deze laatstgenoemden moeten voldoende informatie van de fabrikanten ontvangen over de kenmerken van elk product en over het cliënteel waarvoor het product bestemd is. Deinformatieplichtwordteveneensuitgebreid op verschillende niveaus. Elk advies dat aan een cliënt gegeven wordt, moet vergezeld zijn van een gepersonaliseerd document waarin dit advies gerechtvaardigd wordt en waarin de redenen worden vermeld waarom het wordt geacht aangepast te zijn aan de situatie van de cliënt. Het activiteitsverslag dat de cliënt op gezette tijden ontvangt, zal meer  gedetailleerde  informatie  bevatten. De kosten die de cliënten in het kader van  de aangeboden beleggingsdienst moeten betalen, moeten eveneens transparant worden gecommuniceerd (kosten betreffende het beheer, de inschrijving, de bewaring en de verkoop van effecten), evenals de impact van deze kosten op het rendement van de portefeuille.

Tot  slot,  teneinde  elk  belangenconflict te vermijden dat de belangen van de cliënten zou schaden, zorgt MiFID 2 voor een striktere reglementering van de « inducements », i.e. de beheerskosten die sommige emittenten retrocederen aan de distributeurs van hun fondsen. Vanaf januari 2018 is dit soort commissie ten strengste verboden in het kader van portefeuillebeheer en van het verstrekken   van   onafhankelijke adviezen.

« Inducements » blijven toegestaan in geval van  niet-onafhankelijke  adviezen,  voor zover ze de kwaliteit van de aan de cliënten geboden dienstverlening verbeteren en de cliënten duidelijk geïnformeerd worden over het bestaan ervan.

De omzetting van deze richtlijn naar een tastbaar Belgisch kader is nog niet ten einde. Niettemin zijn verscheidene teams binnen Puilaetco Dewaay reeds twee jaar bezig met de voorbereiding van haar inwerkingtreding. Dit laat ons niet enkel toe om erop toe te zien dat de administratieve gevolgen voor onze cliënten zoveel mogelijk worden beperkt, maar we zien deze nieuwe uitdaging ook als een opportuniteit om onze gepersonaliseerde relatie met elke cliënt te versterken via nog meer dialoog, terwijl we de cliënt centraal blijven stellen in onze benadering en hem een dienstverlening op maat blijven verstrekken.

 

WELKE GEVOLGEN VOOR DE PORTEFEUILLES?

De invoering van MiFID 2 in de sector zou de bescherming waarvan de privébelegger geniet, moeten verhogen. Hij kan met name rekenen op een grotere transparantie op het vlak van essentiële punten zoals de kosten of de afstemming van de adviezen die hij van zijn beheerder zal krijgen. Tegelijkertijd zal hij ertoe worden gebracht om meer gerichte contacten te hebben met zijn financiële instelling (nieuwe MiFID- vragenlijst om in te vullen, ontvangst van een formulier tot afstemming van pre-trade advies, ...) die in staat moet zijn om hem door deze nieuwe vereisten te gidsen.

Dit nieuwe kader  zou  geen  impact  mogen hebben op de kwaliteit van het aanbod en de  dienstverlening  waarvan  de cliënt vandaag bij Puilaetco Dewaay geniet. Er verandert immers niets aan de belangrijkste redenen die hem tot bij een financiële instelling zoals de onze brengen: een uitgebreide financiële knowhow en  een gepersonaliseerde benadering wat het beheer van zijn activa betreft.

U hebt het wel begrepen: deze nieuwe regels zullen ons toelaten om uw behoeften nog beter te begrijpen en om u een betere bescherming te bieden als belegger, omdat uw belangen bij ons centraal staan.