Een sprankeltje hoop in de handelsoorlog tussen China en de Verenigde Staten

Als er geen akkoord komt, weten ze dat er douanerechten zullen worden geheven op de Chinese export naar de Verenigde Staten.

Hoewel Donald Trump de voorbije weken altijd met twee monden gesproken heeft, heeft hij voor de eerste keer de mogelijkheid aangehaald van een uitstel van deze deadline van 2 maart. Larry Kudlow, de hoogste economische adviseur van Trump, meent dat er nog een lange weg moet worden afgelegd vooraleer er een akkoord tussen de twee wereldmachten kan worden bereikt.

Ondertussen zijn de beleggers die besloten hebben om « short te gaan » (speculeren op een koersdaling) op Amerikaanse aandelen die het meest te lijden zouden kunnen hebben onder een « no deal », eraan voor de moeite.

Sommigen zijn vertrokken van het principe dat typisch Amerikaanse merken zoals Nike en Starbucks het meest te lijden zullen hebben ingeval er geen akkoord komt. De kneep is dat deze « short selling » strategie verkeerd gebleken is. Nike en Starbucks publiceerden uitstekende cijfers en solide verkopen in China. Volgens de financiële zender CNBC is het probleem van Nike niet de boycot van de Chinezen, maar wel het feit dat het bedrijf niet genoeg sportschoenen fabriceert om te beantwoorden aan de lokale vraag.

Volgens CNBC hebben deze Amerikaanse reuzen van de consumptiesector als gemeenschappelijk punt dat ze tot voor kort geen echte Chinese concurrenten hadden. In het geval van Starbucks zou de komst van Luckin Coffee daar verandering in kunnen brengen.