Lise Coirier: de décoratieve kunst voorbij

Lise Coirier werkt al meer dan twintig jaar in de art & designsector in de hoofdstad. Ze wijdt zich enthousiast aan haar galerie en aan het magazine dat ze leidt. Haar ambitie? De Belgische en internationale designsector een nieuw elan inblazen door visionaire ontwerpers de ruimte te bieden. De bekoring werkt onmiddellijk.

Spazio Nobile, een galerie voor toegepaste kunsten, design en fotografie, is een verrassende ontdekking. Gastvrouw en eigenares Lise Coirier ontvangt ons in een tijdloze ruimte waar functionele voorwerpen, meubels-beeldhouwwerken en poëtische foto’s met elkaar in gesprek lijken. Deze combinatie van verschillende disciplines waardoor een verband ontstaat, is het resultaat van een bewuste keuze van de oprichters, Lise Coirier en haar man Gian Giuseppe Simeone. Ze wilden van Spazio Nobile een werk- en uitwisselingsplek maken in plaats van zich te beperken tot een klassieke galerie.

“Deze galerie is een hybride concept”, aldus de galeriehoudster die kunstgeschiedenis studeerde. “Ze spitst zich toe op toegepaste kunsten en hun relatie met het universum van voorwerpen en beelden.”

 

Voorwerpen met een verhaal

Dit transversale principe – een mengeling van toegepaste en plastische kunsten – is zeker niet nieuw. België speelde een centrale rol in de ‘modernistische’ beweging van de jaren 1920, met productieve ontwerpers zoals Henri Van de Velde, de oprichter van de school van Weimar en La Cambre.

Spazio Nobile herinterpreteert deze geest. “We steunen de creatie van voorwerpen die zich onderscheiden”, bevestigt Lise Coirier. “Maar toch zou ik niet willen dat men spreekt van design om design”. Het is de bedoeling om de hedendaagse toegepaste kunsten in ere te herstellen via functionele creaties die getuigen van veel vakkennis. “Ik ben niet op zoek naar provocatie, maar wel naar goedgemaakte stukken met een hoge gebruikskwaliteit”, legt ze uit.

En ze vervolgt: “Als galerie blijven we binnen het domein van het kunstwerk, we beperken ons tot prototypes en unieke stukken. We treden niet op als fabrikant of distributeur”. Er is een publiek voor deze mooie creaties: meestal privéverzamelaars met interesse voor hedendaagse kunst.

 

Eeuwenoude vakkennis en hedendaagse creatie

Een brug slaan tussen eeuwenoude vakkennis en hedendaagse creatie is één van de missies die Spazio Nobile nastreeft. “Een galerie als de onze heeft de verantwoordelijkheid om met lokale ateliers te werken. Dan denk ik bijvoorbeeld aan het huis Vervloet dat al sinds 1905 kunstsloten ontwerpt en vervaardigt”, vertelt Lise Coirier.

De galerie sluit partnerships met grote merken, zoals Thonet dat bekendstaat om zijn emblematische stoelen. Al die bedrijven hebben manufacturen, waardoor het mogelijk is om een productienetwerk te creëren.

Onder impuls van haar constante verkenningsdrang organiseert Lise Coirier regelmatig workshops, zoals ‘Glass is Tomorrow’, een workshop rond glas op Europese schaal die leidde tot het ontwerp van bepaalde prototypes.

                                                         

TLmag: creatie als rode draad

Lise Coirier heeft meerdere inspirerende pijlen op haar boog. Wat dacht u bijvoorbeeld van TLmag, een schitterende publicatie gewijd aan design, architectuur, mode en eigentijdse cultuur. Dit halfjaarlijkse magazine dat ze sinds 2009 uitgeeft, illustreert eens te meer haar visionaire en ondernemende instelling. TLmag doet een beroep op tal van vernieuwende lokale en internationale medewerkers. Het ligt in het verlengde van het magazine van de Belgische Federatie van de textielindustrie, dat de uitgeefster na vijf jaar binnen de organisatie overnam.

Haar doel bestaat erin om verschillende standpunten over de hedendaagse creatie te bundelen, maar ook om succesverhalen van designers en bedrijven te presenteren en om zich tegelijkertijd te concentreren op de hoogtepunten van de artistieke kalender. Het succes bleef niet uit: de oplage van het blad, dat telkens 156 pagina’s telt en verdeeld wordt via de krantenwinkel, maar ook op gespecialiseerde beurzen en salons, bedraagt 30.000 exemplaren. “Deze nichepublicatie komt tegemoet aan een verwachting van de vakmensen uit de sector”, aldus de oprichtster. Dat blijkt ook uit de vele Italiaanse merken die het magazine volgen, net als uit de prestigieuze adverteerders op wereldniveau.