De eenhoorns en de beurs, een gecompliceerd verhaal

Dropbox werd aanvankelijk op 10 miljard dollar gewaardeerd, maar zijn topmannen hebben hun ambities moeten herzien en hebben zich moeten tevredenstellen met een waardering van 7 miljard dollar voor hun IPO (beursintroductie). Het moet worden gezegd dat deze beursintroductie door de beleggers argwanend wordt bekeken. In de eerste plaats, omdat de topmannen van Dropbox het slechte idee hadden om een systeem van meervoudig stemrecht in te voeren dat door de beleggers wordt veracht. Ten tweede, omdat de laatste eenhoorns die naar de beurs getrokken zijn, de beleggers hebben ontgoocheld. Zo is er bijvoorbeeld Snap, het sociale netwerk van eendagsfoto’s en -video’s, dat sinds zijn beursintroductie onder zijn introductieprijs blijft. De liefhebbers van nieuwe technologieën ontdekken dat er een wereld van verschil bestaat tussen de theoretische waardering van deze bedrijven – resultaat van een rondvraag bij privé-investeerders – en hun beursperformance. Wiens fout is dit? Gedeeltelijk die van de GAFA, i.e. de mastodonten van het internet. Zij vormen een ernstige bedreiging voor deze eenhoorns. Een voorbeeld? Spotify, dat ook naar de beurs wil gaan, weet dat het de kracht van Apple Music zal moeten trotseren. Gezien de slagkracht van Apple, is deze strijd om de heerschappij over de muzikale streaming volgens sommigen reeds verloren voor het Zweedse Spotify. Deezer heeft trouwens alle plannen om naar de beurs te gaan, laten varen omwille van Apple Music. Samengevat: de eenhoors die ook op de beurs willen noteren, zoals Uber of Airbnb, zullen de eerste beursstappen van Dropbox en Spotify aandachtig volgen.