Maar hoewel het lekken van de persoonsgegevens van 87 miljoen Amerikanen geen duurzame invloed had op de koersen van de GAFA, zou een handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China een grotere impact kunnen hebben. Volgens de analisten verschilt de situatie naargelang van de blootstelling van deze technologiereuzen. Apple realiseert 20% van zijn omzetcijfer in China en is dus het meest blootgestelde GAFA-lid. Mogelijke handelsspanningen tussen de VSA en China hebben niet al te veel invloed op Facebook, aangezien het grootste sociale netwerk ter wereld verboden is op de Chinese markt. Ook Amazon heeft maar een zwakke blootstelling aan China (de autoriteiten geven de voorkeur aan hun lokale kampioenen zoals Ali Baba). Anderzijds zou Amazon te lijden kunnen hebben onder een mogelijke prijsstijging van de Chinese producten die in de Verenigde Staten worden verdeeld. Alphabet, de moedermaatschappij van Google, heeft er geen belang bij dat de relaties tussen China en de Verenigde Staten verslechteren. De reden hiervoor? Zijn exploitatiesysteem Android draait op de meeste Chinese smartphones en China blijft belangrijk voor zijn groei. Om al die redenen is het aannemelijk om te denken dat de lobby van deze ondernemingen al aan de slag gegaan is om ervoor te zorgen dat de handelsoorlog zich beperkt tot de presidentiële tweets.