Dankzij het internet en nieuwe digitale technologieën (meer bepaald de bloei van Big Data), gaan de start-ups die in de FinTech- sector actief zijn, niet enkel klassieke bankproducten verdelen of vergelijken, maar laten ze eveneens toe om een zeer eenvoudige klantenervaring te genereren. Hoe? Dankzij het gebruik van Big Data, i.e. het exploiteren van zeer gedetailleerde en exhaustieve digitale gegevens. Dit geeft gebruikers de mogelijkheid om een individueel profiel te schetsen van elke internaut en om zijn smaak, zijn gebruiken en zijn interesses te ontdekken op basis van zijn online gedrag. Dit laat hen toe om de klant eenvoudige diensten aan te bieden, om het even wanneer, via om het even welk apparaat en om het even waar (anytime, any device and anywhere). In het jargon van de sector wordt dit « geïndustrialiseerde personalisatie » genoemd.
De traditionele banken en verzekeraars hebben uiteraard niet op de FinTechs gewacht om de mogelijkheden van Big Data te onderzoeken. In deze veelbelovende niche zijn er vandaag drie spelers die een zware strijd leveren: de traditionele banken en verzekeraars, de FinTechs en de GAFA (acroniem voor Google, Apple, Facebook, Amazon). De concurrenten met de grootste voorsprong in dit domein zijn onbetwistbaar de GAFA. De reden hiervoor is dat zij reeds verschillende jaren miljarden terabytes aan data verzamelen. Daarnaast loopt hun schatkist over, wat hen toelaat om de concurrenten uit te schakelen door hen eenvoudigweg over te nemen.
Het gevaar voor de traditionele financiële sector bestaat erin dat, terwijl ze profiteren van hun financiële slagkracht en van het feit dat zij reeds over een geïntegreerde structuur van betalingsdiensten beschikken, de GAFA op een dag kunnen beslissen om de data in hun bezit te gebruiken om meer gepersonaliseerde en meer uitgebreide financiële diensten aan te bieden dan die welke vandaag op de markt beschikbaar zijn. Als antwoord op dit gevaar hebben de meeste traditionele banken/verzekeraars geopteerd voor een samenwerking met de FinTechs. De bestuurders van deze ondernemingen hebben begrepen dat de toekomst ligt in een samenwerking met de traditionele instellingen. En dit om verschillende redenen: studies en peilingen tonen aan dat de FinTechs geloofwaardigheid en vertrouwen missen ten aanzien van de traditionele spelers van de financiële wereld. Door zich niet op te stellen als een directe concurrent, maar door met hen te willen samenwerken, krijgen de FinTechs de nodige geloofwaardigheid, visibiliteit en toegang tot de markt om zich te ontwikkelen. Anderzijds zijn de traditionele financiële spelers blij met dit nieuwe partnership, omdat de innoverende knowhow van deze start-ups primordiaal is om te voldoen aan de nieuwe verwachtingen van het publiek. Dankzij deze ietwat tegennatuurlijke alliantie staat de cliënt opnieuw centraal in de commerciële uitdagingen. De traditionele spelers hebben onthouden wat Bill Gates enkele jaren geleden gezegd heeft: « We need banking, not bankers ». Met andere woorden, de financiële wereld van morgen moet beantwoorden aan een behoefte en mag geen middel zijn. Andere sectoren hebben dit reeds in hun strategie geïntegreerd:
De bestaansreden van Airbnb: beantwoorden aan de logeerbehoefte. Het hotelwezen is slechts één van de middelen en wordt reeds gedesintermedieerd door Booking of Airbnb. De bestaansreden van Uber of Bla Bla Car: de mobiliteitsbehoefte. De wagen is enkel nog een middel en het gebruik ervan zal de overhand krijgen op het bezit, vooral bij generatie Y of Z. De autoconstructeurs hebben dit ook begrepen en positioneren zich meer als mobiliteitsleveranciers.
Last but not least, in hun strijd met de FinTechs passen de traditionele banken het Amerikaanse gezegde « If you can’t beat them, join them » toe. Een studie van Goldman Sachs waardeerde het bedrag van de inkomsten van de traditionele banken dat een impact van de FinTechs ondervindt, op 11 miljard dollar voor de Amerikaanse markt alleen. In plaats van te kijken hoe de winstderving mettertijd toeneemt, heeft het samenwerkings- of overnamebeleid vandaag de overhand genomen op de confrontatie.
Thierry Smets, de CEO van Puilaetco Dewaay, volgt deze evolutie aandachtig. Aan La Libre verklaarde hij: “Mijn visie voor Puilaetco Dewaay op een termijn van 3 à 5 jaar is die van een bank die gegroeid is, die nieuwe efficiënte middelen gebruikt die onze private bankers toelaten om nieuwe, nog meer performante diensten aan te bieden die steeds beter aangepast zijn aan de behoeften van de cliënten. Meer dan ooit kiest Puilaetco Dewaay voor een zeer geavanceerde en gepersonaliseerde dienstverlening op basis van een vertrouwensrelatie met de cliënt en met behulp van innoverende informaticamiddelen, terwijl we onze waarden en onze slogan « Innovation through tradition » trouw blijven”. Hou het in de gaten: de FinTechs zijn niet ver weg...