UBO-register: FAQ en eerste melding pas uiterlijk 31 maart 2019

Meer informatie over het UBO-register staat al in ons artikel “UBO-REGISTER – nieuwe transparantie - verplichtingen voor vennootschappen, maatschappen en vzw’s en stichtingen”.

De FAQ van de FOD Financiën kan u vinden via volgende link:

https://financien.belgium.be/sites/default/files/20180926_FAQ_NL_UBO.pdf


Aanvragen tot afscherming van uw gegevens opgenomen in het register

In deze FAQ staat ook hoe u zelf of via een vertegenwoordiger kan aanvragen dat uw in het UBO register geregistreerde gegevens als uiteindelijke begunstigde toch niet zichtbaar voor derden.

Gaat de aanvraag uit van minderjarigen of handelingsonbekwaam dan wordt de aanvraag zowieso aanvaard. In andere gevallen moet uw aanvraag vergezeld zijn van een document of een stuk dat aantoont de toegang tot deze informatie u zou blootstellen aan een onevenredig risico, een risico op fraude, ontvoering, chantage, afpersing, pesterijen, geweld of intimidatie.

Verlengde meldingstermijn

Eerder dienden deze vennootschappen, maatschappen en vzw’s/stichtingen deze informatie over hun uiteindelijke begunstigden door te geven aan te UBO-register uiterlijk op 30 november 2018. Deze termijn is nu verlengd tot 31 maart 2019.

Wenst u meer informatie? Aarzel niet om dit met uw private banker te bespreken of om ons te contacteren.

Wij zullen een beroep doen op onze experts inzake Vermogensplanning en –structurering om al uw vragen te beantwoorden.