Internationale mobiliteit moet een positieve carrièrekeuze zijn

Internationale mobiliteit moet een positieve carrièrekeuze zijn

Als bijkantoor van de pan-Europese groep Quintet biedt Puilaetco tal van mogelijkheden op het vlak van internationale samenwerking en mobiliteit.
Onze medewerkers werken regelmatig samen met collega's uit Denemarken, Duitsland, Luxemburg, Nederland en het Verenigd Koninkrijk.
We hadden een gesprek hierover met Dimitri Christiaens, Head of Investment & Client Solutions Belgium, i.e. een functie die veel verder reikt dan de Belgische grenzen.

Dimitri, je startte meer dan 8 jaar geleden bij Puilaetco. Je verantwoordelijkheden reiken nu veel verder dan de Belgische grenzen. Zou je stellen dat je voor Puilaetco werkt of voor Quintet?
Dimitri Christiaens: “Voor beiden! Op alle niveaus van de Quintet-groep willen we een pan-Europese bank zijn, in welk land we ook gevestigd zijn. Daarom werken we met profielen zoals het mijne: lokale expertise, die nog steeds heel belangrijk is voor onze cliënten, gecombineerd met een internationale visie die gevoed wordt door regelmatige contacten met mijn collega's in de andere landen. Het is dus niet Puilaetco of Quintet, maar Puilaetco en Quintet."

Hoe zou je je dagelijkse job omschrijven?
Dimitri Christiaens: "Het is een gelaagde job. Bij Puilaetco werk ik als Client Investment Specialist. Ik heb veel contact met onze client advisors en portefeuillebeheerders om zo goed mogelijk in te spelen op de behoeften van onze cliënten hier in België. Op groepsniveau werk ik, als Head of Investment & Client Solutions, nauw samen met mijn collega's in de andere entiteiten in Europa en het Verenigd Koninkrijk, in het bijzonder met de teams die verantwoordelijk zijn voor research.

Het doel is om onze ervaringen te delen, van anderen te leren en oplossingen te ontwikkelen waar al onze cliënten van kunnen profiteren. 

Het is niet ongewoon dat een probleem dat collega's in het ene land tegenkomen, wordt opgelost dankzij de ervaring van teams in een ander land."

Zijn de cliëntenbehoeften heel verschillend van land tot land?
Dimitri Christiaens: "Ja en nee. Er is niet één cliëntenprofiel in elk land, maar er zijn verschillende soorten cliënten. De ervaring leert ons echter dat de behoeften van een bepaald type cliënt relatief gelijkaardig zijn in alle landen waar we actief zijn. Daarom is het belangrijk dat we kunnen rekenen op consistent segmentatiewerk in alle Quintet-bijkantoren. De grootste verschillen tussen landen hebben daarentegen te maken met cultuur, wetgeving en belastingregels. Voor deze aspecten is de nabijheid van adviseurs die het terrein perfect kennen, onvervangbaar."

Zien cliënten de toegevoegde waarde van een pan-Europese groep?
Dimitri Christiaens: "Ja, omdat ze toegang hebben tot de expertise van zeer ervaren specialisten in andere Quintet-bijkantoren. Op het vlak van cliëntenervaring is het een echt hefboomeffect."

Moest je op persoonlijk vlak je mindset veranderen toen je in een meer internationale rol terechtkwam?
Dimitri Christiaens: “Werken op Europees niveau vereist een bijzondere motivatie. Maar dat zat al in mijn karakter. Aan de andere kant is het duidelijk dat internationale mobiliteit een positieve carrièrekeuze moet zijn, nooit een beperking opgelegd door het management. Ik denk dat de internationale carrièrevooruitzichten een pluspunt zijn voor Puilaetco en Quintet: het trekt nieuwe profielen aan die onze ervaring verrijken. Medewerkers die voor een internationaal parcours kiezen, doen een uitgebreide kennis op. En als bedrijf draagt mobiliteit ook bij tot een vorm van collectief leren."

Ziet u een verrijkende carrière ook helemaal zitten?

solliciteer bij Puilaetco: bekijk onze vacatures