De beurs verkiest Tesla boven Renault. Maar waarom?

Of beter, zoek ze niet, maar focus op de tijdhorizon. Hoewel Tesla en Renault dezelfde activiteit uitoefenen (ontwerp en productie van wagens), analyseren de ondervraagde experts Renault op korte termijn, zowel qua activiteit als qua rentabiliteit. Het is waar dat Renault de minste rendabele autoconstructeur in Europa is met een marge van 6,2%. Maar ondanks het feit dat deze marge nog nooit zo hoog was en ondanks het gunstige onthaal van het laatste strategische plan, is de beurs niet laaiend enthousiast. Het bewijs: de koers van Renault liet over 12 maanden een stijging van slechts 9% optekenen. Anderzijds heeft de beurs veel belangstelling voor Tesla. Waarom? Ze heeft vertrouwen in de buitengewone persoonlijkheid van zijn oprichter Elon Musk. Hij is erin geslaagd om een automerk vanaf nul te creëren, terwijl de experts zeiden dat het onmogelijk was. Bovendien gaan de beleggers uit van het principe dat de toekomst van de autosector in de elektrische wagen ligt. Kortom, de huidige beursbonus is niet te wijten aan de financiële resultaten van Tesla, maar aan zijn toekomstpotentieel. Maar dan nog moet de topman van Tesla bewijzen dat hij de wagens kan produceren die hij zo goed aan het publiek kan verkopen (500.000 bestellingen vóór de commercialisering van Model 3, de goedkoopste berline uit het gamma). De laatste productieproblemen, die op de beurs onmiddellijk werden afgestraft, herinneren Elon Musk eraan dat de massaproductie van wagens geen kinderspel is. Dat weten de andere constructeurs al lang.