Elon Musk wil zich door Amazon laten inspireren voor Tesla

Dat is een bocht van 180°, want enkele maanden geleden had hij nog aangekondigd dat hij van plan was om nieuwe verkooppunten te openen in 2019.

De officiële reden voor deze koersverandering? Elon Musk rechtvaardigt zijn keuze door te preciseren dat 78% van alle bestellingen van het Model 3 online werden gedaan en dat 82% van de klanten hun aankoop hebben gedaan zonder dat ze het voertuig hebben getest.

Dit stemt overeen met de tendens van de markt. Zo heeft PSA vastgesteld dat de klanten gemiddeld slechts tweemaal in de concessie langskwamen alvorens hun bankkaart boven te halen. In 95% van de gevallen hadden ze hun keuze reeds gemaakt op het internet. Tesla wil deze logica tot het uiterste toepassen, aangezien de constructeur zelfs een retourbeleid gaat invoeren: de klanten zullen hun wagen na een week of 1.600 kilometer kunnen inleveren, waarbij ze de volledige aankoopsom terugbetaald krijgen.

Kortom, de « Amazonisatie » van Tesla is aan de gang. Maar deze uitleg kon de beleggers niet overtuigen. Het merendeel van hen denkt dat er achter deze koerswijziging cashflowproblemen schuilgaan.