Eli Lilly: Sterke groei

Tussen 2013 en 2015 maakte Eli Lilly een moeilijke periode door als gevolg van het verstrijken van intellectuele eigendomsrechten. Verscheidene patenten verloren hun exclusiviteit en de verkopen van enkele topgeneesmiddelen moesten het hoofd bieden aan de komst van generische geneesmiddelen, meer bepaald in de neurowetenschappen. Maar deze periode, de “patent cliff” genaamd, is nu achter de rug.

Investeringen in research hebben op de winstmarges gewogen  

Het bedrijf heeft zijn vermogen getoond inzake de innovatie van enkele notoire ontdekkingen. Tot de meest befaamde behoren fluoxetine of het actieve bestanddeel van het bekende antidepressivum Prozac (in 1986) en de eerste insuline (in 1923). In het licht van de noodzaak om zijn geneesmiddelenportefeuille te vernieuwen, heeft Eli Lilly de voorbije jaren veel in research geïnvesteerd, wat tijdelijk op de winstmarges gewogen heeft.

Op basis van onze expertise menen wij dat Eli Lilly vandaag beter gepositioneerd is om de vruchten van zijn strategie te plukken, aangezien het bedrijf beschikt over een mooie geneesmiddelenportefeuille met een veelbelovend groeipotentieel. Zo is er de verjonging van de diabetesfranchise dankzij de commercialisering van nieuwe behandelingen (Jardiance, Trulicity) die ontwikkeld werden in samenwerking met Boehringer Ingelheim en het feit dat Eli Lilly opnieuw marktaandeel wil winnen als first-mover in de langwerkende insuline met zijn generische versie van de bestseller van Sanofi (Lantus). Het bedrijf is erin geslaagd om zich goed te positioneren op de doorslaggevende Noord-Amerikaanse markt. Voor de diabetesactiviteit van Eli Lilly rekenen wij op een potentiële verdubbeling van de verkopen tussen 2015 en 2020.

Een geavanceerde ontwikkelingspijplijn

De tweede groeipijler steunt op een geavanceerde ontwikkelingspijplijn, met momenteel niet minder dan negen nieuwe producten die zich ofwel in de eindfase van R&D bevinden, ofwel wachten op de goedkeuring van de autoriteiten. Daarbij komen nog de geneesmiddelen die zopas op de markt gebracht werden. Sommige van hen zijn potentiële blockbusters, dat wil zeggen die topverkopen van meer dan één miljard dollar kunnen halen. Dit geldt bijvoorbeeld voor een nieuw anti-inflammatoir geneesmiddel (psoriasis) en voor een behandeling tegen migraine en in het domein van de oncologie.

Eli Lilly beschikt eveneens over een expertise in de neurowetenschappen, die het bedrijf verschillende grote commerciële successen (Prozac, Cymbalta, ...) opleverde. Momenteel zitten verscheidene interessante projecten inzake de ziekte van Alzheimer in een vergevorderd ontwikkelingsstadium. Alzheimer is een degeneratieve aandoening van de hersenen die in toenemende mate voorkomt door de vergrijzing van de bevolking in Europa en Noord-Amerika. In het huidige stadium bestaat er nog geen genezende behandeling. Bijgevolg zou elke bewijskrachtige ontdekking over deze ziekte een belangrijke therapeutische vooruitgang met een hoog commercieel potentieel zijn. Deze kaart blijft een joker voor Eli Lilly.

Conclusie

Wij menen dat Eli Lilly een groeipotentieel (circa 5% per jaar) van de verkopen bezit tot in 2020, maar  langer in termen van winstmarge, rekening houdend met een geleidelijke phasing-out van de operationele kosten die verband houdt met de vordering van de ontwikkelingen en de lancering van nieuwe geneesmiddelen. Wij raden aan om te beleggen in dit aandeel met een intrinsieke waarde geschat op USD 97.