Duo: twee jonge ondernemers veroveren de brusselse vroegmarkt

STAP VOOR STAP

De Limburgse boerenzoon Patrick Peumans is als ondernemer niet aan zijn proefstuk toe. "Na de overname van het landbouwbedrijf van mijn ouders breidde ik mijn activiteiten in de akkerbouw door de jaren heen fors uit. Aansluitend werd met de Arvum Group een nieuw initiatief op poten gezet waarbij we synergieën creëren zowel voor eigenaars van landbouwgrond, investeerders als voor onze eigen akkerbouwactiviteit. Grondeigenaars en investeerders krijgen een interessant rendement, terwijl wij schaalvoordelen scheppen en snel kunnen groeien zonder zelf steeds kostbare landbouwgrond te moeten aankopen". De overname van een groothandel in groenten en fruit, in dit geval Marna, is de volgende stap in dit groeiverhaal. Patrick Peumans: “Met de Arvum Group streven we ernaar om de volledige keten te controleren, van zaadje tot eindafnemer. De overname van Marna vormt in dat opzicht een hoeksteen van onze strategie."

Antwerpenaar Philippe Jorissen zette samen met Patrick Peumans zijn schouders onder de overname van Marna. "Na studies Grensverleggend Ondernemen waarbij alle facetten van het internationale ondernemerschap aan bod kwamen, vervolledigde ik mijn opleiding met een Master in Business Administration", stelt Philippe Jorissen. "Na werkervaring te hebben opgedaan in de logistieke sector en de chemicaliënhandel, was ik zeer gecharmeerd door het idee om samen met Patrick het bedrijf op de Brusselse vroegmarkt over te nemen."

 

DE OVERNAME

Zoekend naar opportuniteiten voor zijn Arvum Group kwam Patrick Peumans in december vorig jaar voor het eerst in contact met Marna. Het bedrijf bleek gezond, maar zonder opvolging. "De toenmalige zaakvoerders, Marc en Nadine Lauwers, startten hun groothandel meer dan 30 jaar geleden. Door jaren van liefde en toewijding voor hun zaak bouwden ze Marna uit tot één van de grootste spelers op de Brusselse vroegmarkt. Na die eerste contacten kwam de overname in een stroomversnelling."

Van halsoverkop veranderingen doorvoeren na de overname moeten Philippe en Patrick niets weten. "Toen we het bedrijf in april 2016 definitief overnamen, was het reeds een goed geoliede machine. Het zou zonde zijn om die machine te verstoren. We hebben ook bewust de naam Marna behouden om de continuïteit zo goed mogelijk te garanderen. Wat we wel meteen aangepakt hebben, was de behandeling van het leeggoed dat retour kwam van onze klanten. Hier was wel degelijk een efficiëntere weg die we zeer snel ingeslagen zijn. Ook het voorraadbeheer nemen we momenteel onder de loep, omdat hier naar onze mening ook nog een aantal verbeteringspunten zijn."

Het blijkt geen sinecure om de broodnodige knowhow op te doen die eigen is aan de handel in groenten en fruit. "Vergis u niet. In de sector is sla niet zomaar sla en zijn niet alle tomaten hetzelfde. Zo biedt Marna bijvoorbeeld maar liefst 15 verschillende tomatensoorten aan. Doorheen het jaar werken we met meer dan 350 verschillende productreferenties. Het vergt ook de nodige kennis om al die diverse producten en soorten correct aan te kopen voor goede prijzen. Prijzen die trouwens elke dag opnieuw fluctueren. Een vergissing van 5 eurocent per kilo kan je al duur komen te staan. Je moet elke dag opnieuw de vinger aan de pols van de markt houden."

 

UNIEKE TROEVEN

In een sector die al sinds enkele decennia bekendstaat om zijn aanzienlijke consolidatiegolf, zijn intussen een aantal zeer grote spelers actief. Om deze spelers het hoofd te bieden, heeft Marna een aantal unieke troeven in handen. Patrick en Philippe stellen volmondig: "Eerst en vooral staan we zeer dicht bij onze klanten. Bij ons is het als klant nog mogelijk om met de zaakvoerders zelf zaken te doen. Dit persoonlijke contact verkort de lijnen aanzienlijk, maar laat ook toe om een zeer gerichte en klantvriendelijke service te bieden. Voorts mikken we op het bieden van een uitstekende prijs/kwaliteitverhouding, mede door het vaak rechtstreekse contact met telers en natuurlijk ook door de producten die we zelf oogsten met de Arvum Group. Hierbij is traceerbaarheid ook geen loos woord. Een traceerbaarheid van zaadje tot bord is dan ook iets wat we ambiëren."

VROEG UIT DE VEREN

Vanaf dag één ondervonden beide ondernemers dat het leven op de vroegmarkt zeer intensief is. Philippe Jorissen: "De markt is 6 dagen op 7 geopend en het werk gebeurt er vooral ’s nachts. Zo is Patrick vanaf 20u ’s avonds ter plaatse om het logistieke gebeuren in goede banen te leiden, terwijl hij overdag ook de aankopen aanstuurt, zowel rechtstreeks bij telers als op de veiling. Zelf neem ik het commerciële luik van Marna voor mijn rekening en sta ik telkens vanaf 1u ’s morgens paraat voor de verkoop die vanaf dat tijdstip op gang komt. Ons cliënteel bestaat hoofdzakelijk uit speciaalzaken voor groenten en fruit, marktkramers, retail en ook de horecasector."

 

SYNERGIEËN CREËREN

Voor Patrick Peumans creëert de overname van Marna een belangrijke wisselwerking met zijn Arvum Group. "Als landbouwer ben je prijsnemer. Dit proberen we zoveel mogelijk uit de weg te gaan door onder meer termijncontracten af te sluiten voor de afzet van onze oogsten, maar ook door zelf hogerop in de keten actief te worden, zoals nu met Marna. Terwijl Marna goedkoper kan aankopen, is de opbrengst voor de Arvum Group groter doordat de oogst duurder verkocht kan worden dan bij de klassieke afzetmarkten. Een duidelijke win-winsituatie waar iedereen beter van wordt."

GEZONDE AMBITIE

Voor de toekomst zien de twee ondernemers brood in geografische groei, bijvoorbeeld door overnames, maar ook door samenwerkingsverbanden op te zetten met andere spelers. "We willen in elk geval op een gezonde manier uitgroeien tot een degelijke speler op de Belgische markt, maar dit evenwel alleen wanneer het kan met een correct evenwicht tussen werk en privé."

 

KLANKBORD

Op de vraag wat de beide ondernemers van een private bank zoals Puilaetco Dewaay verwachten, hebben Patrick en Philippe een eensgezind antwoord klaar. "Klassieke private bankers beperken zich tot het bespreken van uw beleggingsportefeuille en het verkopen van producten. Bij Puilaetco Dewaay gaat men veel verder. Dankzij Holger Heene (Senior Private Banker bij Puilaetco Dewaay, nvdr) zijn we niet alleen als ondernemers met elkaar in contact gekomen, maar hij denkt ook proactief met ons mee over hoe we beter kunnen ondernemen en hoe hij ons daarbij kan helpen vanuit de bank, maar ook vanuit zijn netwerk. Vanuit deze optiek biedt een private banker als adviseur, vertrouwenspersoon en klankbord wel degelijk een bijzondere toegevoegde waarde die het puur bancaire aspect ruim overstijgt."