DSM kent een sterke evolutie van het ondernemingsprofiel: het werd in 1902 opgericht als staatsbedrijf (De StaatsMijnen), in 1989 is het naar de aandelenbeurs gegaan en de vervuilende petrochemische activiteiten en bulkchemie werden aan het begin van de 21ste eeuw verkocht. Enkele activiteiten werden via joint ventures met derden buiten boord gezet, waardoor de kern van de onderneming nu bestaat uit haar aanwezigheid in de groeimarkten met een sterke nadruk op gezonde voeding en duurzaamheid (hoogwaardige kunststofvezels). Haar positie op het gebied van voedingsingrediënten werd via een reeks van acquisities opgebouwd. DSM behoort tot de marktleiders inzake de productie van vitamines (C en E) en heeft de meest uitgebreide range van voedingsingrediënten met ruim honderd productlijnen. Hierdoor is de onderneming in staat om klantspecifieke samenstellingen te maken (zogenaamde premixen). De ingrediënten worden verwerkt in voeding voor mens en dier en steeds vaker in producten voor persoonlijke verzorging. Haar klantenbestand is dus heel breed en varieert van multinationals tot kleine en middelgrote ondernemingen, maar omvat ook gespecialiseerde distributeurs.
De aandacht voor gezondere voeding neemt sterk toe: fabrikanten verminderen suiker, zout en het vetgehalte in hun producten en de toevoeging van antibiotica aan dierenvoeding vindt steeds minder plaats. DSM zit in de “sweet spot” van deze trends, omdat haar ingrediënten de effecten op smaak, gezondheid en houdbaarheid kunnen opvangen of zelfs juist verbeteren. Dankzij haar sterke aanwezigheid in de opkomende landen (40% van de omzet) waar de bevolking in omvang toeneemt, is DSM in staat om jaarlijks gemiddeld 3-5% volumegroei op het gebied van voeding te realiseren. Andere belangrijke factoren voor deze groei zijn de industrialisatie van de productie van voeding en van de veehouderij in deze landen, waarbij de toevoeging van ingrediënten een groter onderdeel van het product uitmaakt. Dit geldt dus ook voor dierenvoeding.
De markt voor voedingsingrediënten is sterk versnipperd, omdat een lokale (productie)aanwezigheid noodzakelijk is en het brede gamma aan voeding en drank ook een breed scala aan benodigde ingrediënten vereist. Er zijn dus veel (kleine) aanbieders, maar DSM heeft door haar omvang, met een omzet van ruim vijf miljard euro in voeding, aanzienlijke schaalvoordelen zoals een groot R&D- budget om met de ontwikkeling van nieuwe producten voorop te blijven.
DSM is ook een ontwikkelaar en producent van hoogwaardige kunststoffen, met als bekend product de Dyneema®-vezel. Vanuit de industrie, zoals de vliegtuig- en autosector, neemt de vraag hiernaar toe ten behoeve van gewichtsbesparing, brandstofverbruik en duurzaamheid. De Belgische onderneming Solvay is één van de grote concurrenten van DSM. Wij verwachten dat DSM haar kunststofactiviteiten op termijn zal afstoten, waarna de focus geheel op voeding gericht zal zijn. Dit zal de winstgevendheid ten goede komen.