Consumenten willen gezonder leven

Een door de consument gestuwde trend

De algemene trend is dat mensen meer aandacht hebben voor hun voeding (minder suiker, frisdrank, alcohol, enz.). Dit wordt weerspiegeld in de hedendaagse snackpatronen: consumenten eten kleinere, gezondere maaltijden met een aantal snacks tussendoor. Deze snacks bevatten minder vet: sinds 2011 bestaat de top drie van snacks uit louter gezonde dingen: energie-fruitrepen, noten en zaden, en fruitsnacks. Deze producten vertonen een algemene jaarlijkse groei van 6 tot 10%. 

Dit verschijnsel zien we ook terug in het drankensegment, waar de verkoop van sport- en voedzame dranken fors toeneemt als gevolg van de drukke agenda's en de verstedelijking. Een ander verschijnsel is dat de sector profiteert van de premiumisering, die synoniem is voor hogere marges en een betere kwaliteit van de producten.

Millennials zijn de belangrijkste motor van deze evolutie naar een gezondere voeding. Zij letten meer op hun voeding: ze eten vaker thuis (minder calorieën) en gebruiken minder alcohol en tabaksproducten dan de vorige generaties. Bovendien zijn zij bereid om meer te betalen voor biologisch voedsel. Dit effect is zelfs nog sterker in de opkomende landen, waar millennials een belangrijke groeimotor zijn.

Deze gezondheidstrend beperkt zich niet alleen tot de voedingssector. Sportgerelateerde producten zijn ook niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. We zien bijvoorbeeld dat tal van technologische snufjes, zoals fitnessarmbanden en smartwatches, de markt veroveren. 25% van de Amerikanen bezit zo'n apparaat (+12% ten opzichte van 2016). “Athleisure” is ook een belangrijke groeiende trend. In 2015, toen de retailverkopen globaal gezien stabiel bleven, zijn de verkopen van sportkleding met 12% gestegen. Wie heeft er ondertussen geen jogging- of yogabroek?

De wellnessindustrie is een andere sector die enorm van dit verschijnsel profiteert. Dit is vooral zichtbaar in het gewichtbeheersingssegment: in 2014 hield 80% van de Amerikanen zich hiermee bezig. Alleen al in de VS nemen meer dan 150 miljoen mensen dagelijks een voedingssupplement, i.e. de helft van de bevolking!

Verstrenging van de regelgeving

Maar de vraag is niet de enige katalysator voor verandering. Sommige ongezonde producten zoals frisdranken, alcoholische dranken, suiker en kant-en-klare voeding zijn zeer prijsgevoelig. Dit betekent dat overheden gezond consumentengedrag kunnen afdwingen door middel van belastingen. 

Dat is inderdaad wat er onlangs gebeurd is: van de 19 bestaande "belastingen op ongezonde voeding" werden er 13 in het laatste decennium ingevoerd en het Verenigd Koninkrijk belast frisdranken in 2018. Deze belastingen lijken tot goede resultaten te leiden, zoals bijvoorbeeld in Californië. Daar is de consumptie van suikerhoudende dranken na de invoering van een frisdrankbelasting gedaald met 9,6%.

Voedselproducenten zijn nu bereid om een bijdrage te leveren

De laatste katalysator zijn de bedrijven. Over het algemeen zijn ze reactief, maar ze proberen ook steeds meer proactief te zijn. Dit is namelijk een manier om hun marktaandeel te beschermen, omdat het belangrijk is om door consumenten als gezond te worden beschouwd. Dit geldt ook voor de beleggers, via de ESG-criteria.

Deze verandering is vooral te zien in de productdiversificatie en de wijziging van de productsamenstelling (het aantal gewijzigde samenstellingen in de VS is gestegen van 20.000 in 2014 tot 180.000 in 2016), evenals in een fusie/acquisitiebeweging.

Maar leidt dit tot een afname van het overgewicht?

Helaas betekent deze gezondheidstrend niet dat de strijd tegen obesitas gewonnen is. Dit zou zelfs andersom kunnen uitpakken, aangezien er een nauw verband bestaat tussen calorie-inname en loongroei. Bovendien lijkt er geen verband te bestaan tussen gezondere leefgewoonten en een lagere calorie-inname en gezondheidsuitgaven. Dit kan worden verklaard door het feit dat er tijd nodig is om de Body Mass Index (BMI) te verlagen en dat de BMI en obesitas niet de enige factoren zijn die de gezondheidstoestand van de wereldbevolking verklaren.

Ten slotte zien we dat de opkomende landen de ontwikkelde landen hierin volgen, nu ze toegang hebben tot goedkoop verwerkt voedsel en gezond eten een luxe aan het worden is. In landen zoals China, Brazilië, Zuid-Korea en Mexico is de prijs van fruit en groenten met 90% gestegen, terwijl die van verwerkt voedsel in dezelfde periode met 20% gedaald is. 

Obesitas is dus een belangrijke trend om rekening mee te houden in de gezondheidssector. Het is gerelateerd aan talrijke ziektes, waarvan de belangrijkste diabetes is. Obesitas is goed voor circa 27% van de stijging van de gezondheidsuitgaven in de VS en deze kosten zullen naar verwachting elk decennium verdubbelen.

Conclusie

We hebben gezien dat deze tendens naar gezonde voeding momenteel een uitstekende dynamiek kent en dat alle stakeholders bereid zijn om hieraan bij te dragen. De consumentenvraag (hoofdzakelijk van de millennials) is de belangrijkste groeifactor, gestuwd door het toegenomen gezondheidsbewustzijn. De regelgeving kent een verstrenging, met de invoering van "belastingen op ongezonde voeding". Ten slotte beginnen bedrijven nu in actie te komen om aan deze vraag tegemoet te komen en hun marktaandeel te beschermen.

De industrie die hier het meest van profiteert, is de dranken- en voedingsindustrie, aangezien hier de meest diepgaande veranderingen plaatsvinden. Maar sport en sportgerelateerde producten, zoals technologische apparaten en kleding, zouden hier ook van moeten profiteren. Last but not least hebben bedrijven die blootgesteld zijn aan obesitasgeneesmiddelen en dieet- en wellnessgerelateerde producten ook een solide potentieel.