Het resultaat is teleurstellend en slechter dan de voorspellingen van de economen, des te meer daar dit negatieve cijfer een einde maakt aan 16 opeenvolgende kwartalen met een positieve groei.
|
De redenen voor deze verzwakking?
|
- De belangrijkste reden is de slechte vorm van de automobielindustrie. Zij heeft te lijden onder de onzekerheden die de Brexit met zich meebrengt, meer bepaald voor merken zoals Jaguar Land Rover en BMW, waarvan sommige productiecentra in Groot-Brittannië liggen.
- De massale aanwezigheid van de Duitse constructeurs in China maakt hen gevoelig voor de tarievenoorlog die op dit moment tussen de Verenigde Staten en China woedt.
- Daarbij komt dat de nieuwe WLTP antipollutienormen de productieketen van de Duitse industrie ontregeld hebben.
|
Maar andere waarnemers hebben besloten om het glas halfvol te zien. De inzinking van de Duitse economie zal volgens hen niet blijven duren. De redenen hiervoor?
|
- Zij herinneren eraan dat Duitsland in 2019 aan zijn 10de opeenvolgende jaar van groei toe is.
- De lokale werkloosheidsgraad bedraagt nauwelijks 3,4%, wat neerkomt op een volledige tewerkstelling.
- Als men rekening houdt met de laatste loonsverhogingen, blijft de lokale vraag sterk.
|
Hoewel de Duitse automobielindustrie geen groeimotor is voor Duitsland in 2019 en 2020, heeft zij het vermogen om opnieuw op te leven na een aanpassingstermijn, menen diezelfde optimisten. Het is te hopen, want de autosector is goed voor 800.000 jobs.
|