Geen enkele bank kan tegenwoordig nog werken zonder dat ze een compliancedienst heeft. In welk opzicht is deze functie onmisbaar geworden?
De voornaamste taak van de dienst Compliance bestaat erin de reglementaire teksten waarnaar de bank zich moet schikken, te analyseren en ervoor te zorgen dat die gerespecteerd worden. We bewaken met andere woorden de rechtzinnigheid van het huis. Vroeger was dit departement een onderdeel van de juridische dienst, maar nu is het onafhankelijk. Het is enorm belangrijk geworden vanaf de financiële crisis van 2008. Momenteel telt de dienst bij Puilaetco Dewaay zes medewerkers. Het is noodzakelijk te kunnen rekenen op een team van die omvang om onze vele taken tot een goed einde te brengen.
We zijn in de eerste plaats het contactpunt voor de twee controle-instanties, de Nationale Bank van België (NBB) en de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FMSA). Sinds enkele jaren zijn de compliance officers verplicht om te worden erkend door deze instanties, wat de functie onderscheidt van de andere vakgebieden binnen de bank. We zijn ook bevoegd bij de Cel voor Financiële Informatieverwerking (CFI) voor al wat de preventie van het witwassen van geld betreft.
Hoe verloopt de samenwerking met de juridische en andere diensten van de bank?
Compliance heeft een bevoorrechte band met alle diensten. We zijn betrokken bij alle componenten van het beleid van de bank. Om alle misverstanden te vermijden, wil ik wel preciseren dat we noch politieagenten, noch auditeurs, noch procureurs zijn. Het is onze taak het personeel te sensibiliseren voor de risico’s inzake compliance. Dat wordt awareness genoemd. We willen vooral gezien worden als een begeleidende en adviserende dienst.
Om daarin te slagen moeten we perfect onafhankelijk zijn. Als iemand een fout gemaakt heeft of het geldende beleid niet gerespecteerd heeft, moeten we uiteraard onze plicht uitoefenen en aan de alarmbel trekken. We hebben ook regelmatig contact met het Directiecomité en de Raad van Bestuur; we rapporteren rechtstreeks aan de CEO, Thierry Smets.
Is dat dan zo belangrijk voor de bank?
Natuurlijk. De basis van ons vak is uiteindelijk dat we de risico’s beheersen en er alles aan doen om onze cliënten goed te helpen. En goed betekent hier met naleving van alle regels die worden opgelegd door de verschillende instanties die ons vak reguleren. Daarom stellen we tools ter beschikking van privébankiers en verzekeren we ons ervan dat ze de verschillende reglementeringen kennen. Ze moeten niet alleen waken over de herkomst van de fondsen, maar ook over de bescherming van onze cliënten.
Op dat punt hanteren we vooral twee belangrijke richtlijnen: MiFID of Markets in Financial Instruments Directive en AML, Anti-Money Laundering.
Merken cliënten de voordelen die deze nieuwe transparantie van de banken biedt?
Zeker. Door de regels voor de bescherming van de cliënten te versterken, verhoogt onder andere dankzij Compliance het vertrouwen dat de basis vormt voor de relatie tussen de bank en haar cliënten. Meer regels over de organisatie van financiële instellingen impliceert dat de bankier niet eender welk financieel instrument aan eender welke cliënt ter beschikking mag stellen. Daarom moeten we elke cliënt begrijpen. Een van onze verplichtingen is dat we onze cliënten een MiFID-vragenlijst voorleggen om hun risicoprofiel te bepalen. Verder moeten we ook hun kennis van de beleggingsproducten testen. Als een cliënt een aandeel in zijn portefeuille wil, moet hij weten waarover het gaat. Er bestaan ook complexere financiële instrumenten waarin de cliënt niet zal kunnen beleggen als hij ze niet grondig kent. Voor diegenen die hun kennis willen verbeteren, heeft de bank een opleidingsprogramma gecreëerd. Dat omvat de verspreiding van informatie over de kenmerken, aard en risico’s van elke beleggingsvorm.
Het belangrijkste voor onze cliënten is dat ze weten dat ze op een bank kunnen rekenen die prat gaat op integriteit en die zich bekommert om de bescherming van haar cliënten, terwijl ze ook de reglementeringen naleeft.