De bedrijfscultuur van Puilaetco Dewaay Private Bankers is gebaseerd op drie fundamentele waarden: integriteit, engagement en uitmuntendheid. Vanuit deze ingesteldheid heeft de Bank oog voor het maatschappelijk welzijn. Daarom heeft zij een Charity Committee opgericht, waarvan de missie erin bestaat om een adequaat kader te bieden voor alle projecten die de Bank steunt.
Tien medewerkers van verschillende departementen van de Bank nemen vrijwillig deel aan de werking van dit Charity Committee. Ze hebben een werkingshandvest opgesteld waarin het doel en de organisatie van het comité worden vastgelegd en houden zich bezig met de studie van de projecten waarvoor sponsoring gevraagd wordt en met de concrete financiering van de geselecteerde projecten.
In het kader van de verwezenlijking van deze taken wordt de nadruk gelegd op het professionalisme en de objectiviteit van de leden van het comité. De werkingsregels werden eveneens opgesteld vanuit de bekommernis om transparant te zijn. Het doel bestaat erin om zo duidelijk mogelijk te informeren over de beslissingen van het comité, alsook over de beoogde doelstellingen. Het Charity Committee heeft talrijke en gevarieerde taken, maar kan gelukkig rekenen op de uiteenlopende kwaliteiten van zijn leden teneinde zo doeltreffend mogelijk te zijn.
Het door het comité opgestelde werkingshandvest werd in juli laatstleden door het Directiecomité gevalideerd. Het is de bedoeling om projecten te realiseren en te steunen in het kader van het mecenaat. Deze projecten mogen door alle werknemers van de Bank worden aangebracht, ongeacht of ze rechtstreeks betrokken zijn bij de vragende organisatie.
De focus ligt uitsluitend op twee thema’s: kansarme kinderen (in de ruime zin, met inbegrip van het medische aspect: zieke of gehandicapte kinderen) en duurzame ontwikkeling (momenteel steunen we reeds de VZW Goods to Give). Enkel projecten die binnen deze domeinen vallen, zullen in aanmerking worden genomen in het kader van de toekenning van sponsoring.
Wat de indiening van de aanvragen betreft, wordt elk kalenderjaar opgedeeld in twee periodes: de eerste loopt van 1 januari tot 30 april, waarbij de beslissing tot toekenning van sponsoring in de loop van de maand juni genomen wordt. De tweede periode loopt van 1 juli tot 30 september, waarbij er in de loop van de maand november beslist wordt. De dossiers die buiten deze tijdspannen ingediend worden, zullen de facto tijdens de volgende periode in aanmerking worden genomen.
Gesterkt door deze nieuwe organisatie heeft het Charity Committee heel wat werk voor de boeg. De leden leggen zich toe op de uitvoering van tal van taken: het verzamelen van informatie, de voorbereiding van de dossiers, de voorstelling van de dossiers aan de groep en de stemming. Al deze taken worden uitgevoerd vanuit een gestructureerde benadering die ervoor zorgt dat de waarden van de Bank zo goed mogelijk vertegenwoordigd worden. In de volgende edities van dit magazine zullen wij u op de hoogte houden van de werking van ons Charity Committee.